قبل از سرخ کردن از افزودن نمک به ماده غذایی بپرهیزید
قبل از سرخ کردن از افزودن نمک به ماده غذایی بپرهیزید. نمک نقطه دود روغن را پایین می آورد و باعث میشود روغن زودتر تخریب شود. همچنین نمک باعث جذب رطوبت به سطح غذا شده که سبب میشود موقع اضافه کردن غذا درون ماهیتابه، روغن به بالا پاشیده شود. اگر لازم باشد، نمک را میتوان قبل از خوردن اضافه نمود.
قبل از سرخ کردن از افزودن نمک به ماده غذایی بپرهیزید. نمک باعث میشود روغن زودتر تخریب شود. همچنین نمک باعث جذب رطوبت به سطح غذا شده که سبب میشود موقع اضافه کردن غذا درون ماهیتابه، روغن به بالا پاشیده شود.
قبل از اینکه مواد غذایی را در داخل روغن بیندازید، باید ابتدا روغن را تا درجه حرارت مناسبی گرم کنید (به طور مثال حدود 190 درجه سانتیگراد). در این حرارت سریعا در سطح مواد غذایی، لایه محافظی (شبیه یک لایه عایق) تشکیل میشود. در این صورت روغن نمیتواند از ماده غذایی عبور کند و ماده غذایی فقط با حرارت غیرمستقیم پخته و سرخ میشود.
اگر روغن تا این درجه حرارت داغ نشده باشد، قبل از اینکه لایه عایق تشکیل شود، روغن به درون غذا نفوذ میکند و باعث میشود غذا حالت روغنی (گریسی) پیدا کند و اگر روغن زیادتر از حد داغ شود، باعث میشود لایه محافظ قبل از آنکه غذا فرصت پخته شدن داشته باشد، بسوزد.
قبل از سرخ کردن از افزودن نمک به ماده غذایی بپرهیزید. نمک نقطه دود روغن را پایین میآورد و باعث میشود روغن زودتر تخریب شود. همچنین نمک باعث جذب رطوبت به سطح غذا شده که سبب میشود موقع اضافه کردن غذا درون ماهیتابه، روغن به بالا پاشیده شود. اگر لازم باشد، نمک را میتوان قبل از خوردن اضافه نمود.
از ظروف آلومینیومی برای سرخ کردن غذا و نگهداری روغن استفاده نکنید. نمک به کار رفته در غذا باعث تخریب ظروف آلومینیومی شده و سبب نفوذ آلومینیوم به درون روغن میشود که مسمومیت زا است. از ظروف آهنی و مسی هم اجتناب کنید، زیرا روند تخریب روغن را تسریع میکنند.
سبزیجات فریز شده را در حالت یخزده سرخ کنید تا جذب روغن در آنها به کمترین میزان برسد.
از انباشتن زیاد مواد غذایی در روغن اجتناب کنید، زیرا باعث میشود حرارت روغن پایین بیاید و روغن قبل از تشکیل لایه عایق به داخل غذا نفوذ کند و غذا چرب شود.
همیشه اول روغن را 8-7 درجه بیشتر از حرارت سرخ کردن داغ کنید، زیرا اضافه کردن غذا به روغن باعث میشود حرارت روغن چند درجه پایین بیاید. توجه داشته باشید که اگر این حرارت از 8-7 درجه بیشتر شود، به ساختمان مولکولی روغن آسیب میرسد.
روغن مناسب برای سرخ کردن ماهی، روغن کانولا میباشد، زیرا نقطه دود بالایی دارد و باعث برشته شدن سطح خارجی ماهی و آبدار ماندن قسمتهای درونی میگردد.
عوامل موثر بر قابلیت دوباره استفاده کردن روغن
1- مدت استفاده: از آنجایی که روند اکسیداسیون و تخریب روغن با نور و حرارت تسریع میگردد، مدت زمانی که روغن در معرض نور، حرارت و اکسیژن است، باید مورد توجه قرار گیرد.
2- آب: هرچه مقدار رطوبت جذب شده توسط روغن و میزان رطوبت ماده غذایی بیشتر باشد، روغن زودتر تخریب میشود. هنگام سرخ کردن باید از بستن در ظرف خودداری کرد، زیرا باعث میشود رطوبتی که از غذا به صورت بخار خارج میشود به داخل روغن برگردد.
3- ذرات خارجی: هرچه ناخالصیهایی همچون نمک، ذرات غذا، چاشنیها و ... بیشتر به روغن وارد شود، روغن سریعتر اکسید میگردد.
4- تعداد دفعات استفاده: هرچه روغن بیشتر استفاده شود، سریعتر اکسید میگردد. تغییرات ایجاد شده در ساختمان مولکولی روغن باعث میشود «ویسکوزیته» آن تغییر یابد (مشکلتر و به طور غیرروان از ظرف ریخته میشود).
5- مخلوط کردن چند نوع روغن: مخلوط کردن روغنها با هم نقطه دود را پایین میآورد.
برای استفاده مجدد از روغن موارد زیر را مدنظر داشته باشید
- به محض اتمام سرخ کردن، حرارت را خاموش کنید.
- اجازه دهید روغن سرد شود.
- به محض سرد شدن روغن آن را تصفیه کنید (از صافی ریز عبور دهید) و در ظرف شیشهای بریزید و در ظرف را محکم ببندید تا از ورود هوا به داخل آن جلوگیری شود. از مخلوط کردن این روغن با روغن تازه خودداری کنید.
- این ظرف را در جای تاریک (ترجیحا در یخچال)، نگهداری نمایید (ممکن است این روغن در یخچال ظاهر ابر مانند پیدا کند که این حالت با خارج کردن آن از یخچال باید برطرف شود).
- بعد از هربار استفاده از این روغن، عملیات بالا را تکرار کنید.
با بروز نشانههای زیر روغن را دور بریزید
ایجاد کف در سطح روغن.
تیره شدن روغن.
بوی نامطبوع.
عدم تشکیل حباب روی روغن هنگامی که ماده غذایی را به داخل آن میاندازید.
غیرروان بودن روغن (هنگام ریختن آن در ظرف).
نتیجه گیری
کیفیت غذاهای سرخ شده نه تنها به نوع غذا و شرایط سرخ کردن بستگی دارد، بلکه به نوع روغن مورد استفاده جهت سرخ کردن هم وابسته است. انتخاب پایدارترین روغن برای فرآیند سرخ کردن، کمترین تخریب و آسیب را در بردارد و غذایی با کیفیت بالاتر تولید خواهد کرد.
منبع: زندگی آنلاین - asriran.com
رازهای آشپزی
پنج نکته برای سرخ کردن سالمتر آموزش خرد کردن مرغ با تصویر ! با ماهی های لذیذ اما بدبو چه کنیم؟ توصیه هایی کوتاه و مفید به کدبانوها! در چه قابلمههائی غذا میپزید و چگونه؟ روش تشخیص میگو سالم و فاسدآنالیز نمونه سنگهای جمع آوری شده از ماموریت های آپولو روی ماه نشان میدهد، برخورد عظیمی که منجر به تولد ماه شده است، احتمالا بخش عظیمی از کره ی زمین را تبخیر کرده است.
تصویری هنری از برخورد سیاره ای هم اندازه ی مریخ به زمین که منجر به تولد ماه شد
ستاره شناسان معتقدند که کره ماه در نتیجه برخورد زمین با سیاره ای بزرگ به وجود آمده است. بر طبق فرضیه ی برخورد بزرگ در نخستین سال های شکلگیری زمین، یک برخورد انفجاری بین زمین تازه متولد شده و یک جرم آسمانی به ابعاد سیاره مریخ با نام «تئا» (Theia) اتفاق افتاد، که بقایای به جا مانده از این برخورد و انفجار، بعدها ماه را شکل داده است. به نظر می رسد که این فرضیه بسیاری از جزئیات را در مورد زمین و ماه، از جمله اندازه بزرگ ماه در مقایسه با زمین و همچنین سرعت گردش هر دو سیاره را به خوبی تشریح می کند.
البته در ۱۵ سال گذشته، شواهدی به دست آمده است که دانشمندان را مجبور به بازنویسی و تغییراتی در این فرضیه کرده است. در سال ۲۰۰۱، دانشمندان شروع به کشف سنگهای زمین و ماه کردند که نشان داد این دو جرم ایزوتوپ های شیمایی مشابهی دارند (ایزوتوپ های یک عنصر تعداد نوترون های مختلفی از یکدیگر دارند). ایزوتوپ ها می توانند همانند اثر انگشت زمین شناسی عمل کنند زیرا تحقیقات قبلی نشان می دهد که سیارات که در بخش های مختلف منظومه شمسی شکل گرفته اند، به طور کلی ترکیبات ایزوتوپی متفاوتی هم دارند.
دیاگرامی از نحوه ی شکل گیری ماه
آزمایش های روی نمونه سنگ های به دست آمده از سطح ماه که در ماموریت های آپولو جمع آوری شده، نشان می دهند که ماه و زمین گذشته ای به مراتب سخت تر از آنچه تصور میشد را پشت سر گذاشته اند و ماه حاصل برخوردی بسیار شدیدتر از محاسبات انجام شده، می باشد. اکنون دانشمندان معتقدند که برخورد صورت گرفته شبیه به ضربه پتک روی هندوانه بوده است. به نحوی که یک برخورد سنگین میان زمین و جرم آسمانی هم اندازه با مریخ رخ داده و همین امر دما را آنقدر بالا برده که به تولید ایزوتوپ مشترک منجر شده است.
در این مدل، دما و ضربه ناشی از برخورد آنقدر زیاد بوده که جرم آسمانی و حتی بخش اعظمی از زمین بخار شدهاند. این بخار در محدودهای به اندازه ۵۰۰ برابر زمین پخش شده و در نهایت بعد از خنک شدن ماه را تشکیل داده است.
منبع: bigbangpage.com - space.com
چند دقیقه با دانستنی ها
نگاهی نو به چگونگی شکل گیری ماه اگر ماه نباشد چه اتفاقی برای زمین می افتد؟ کشف شواهد جدید از نحوه شکلگیری ماهدر کیلومتر پنج جاده یاسوج به اقلید پدیده شگفت انگیز و طبیعی "میل یخی مهریان " دیه میشود که در سمت چپ جاده در جای مشخصی از قله کوه -یخهایی عظیم به شکل میله ای بلند و آبشار مانند چشم رهگذران این مسیر را می نوازد این پدیده از دور به مانند توده بزرگ برف و گاهی آبشار دیده می شد اما هر چه که به این کوه نزدیک و نزدیکتر شویم با توده ای یخی به شکل میله ای آویزان مواجه می شویم.
در کیلومتر پنج جاده یاسوج به اقلید پدیده شگفت انگیز و طبیعی "میل یخی مهریان " دیه می شود
پدیده دیوار یخی و زیبای تنک مهریان در یاسوج معروف به "میل مهریان " در اثر سرمای بیش از حد آبشار روان و جاری در این کوه به یخ تبدیل می شود و این آبشار جدید یخی تا زمان معینی از سال معمولا اوایل اسفند ماه مقاوم می ماند.
این آبشار یخی با ارتفاع ۲۰ متر و ضخامت حدود سه متر زیبایی شگفت انگیزی را در میان این کوه جنگلی بوجود می آورد. وجود درختان جنگلی زیبا -درخشش انوار خورشید از لبه های کوه -وجودبرفهای یخ زده و آبهای روان در کنار این پدیده زیبا و فوق العاده عظمت خداوند و آفریدگار بزرگ را برای هر رهگذری تداعی می کند. این پدیده که علاوه بر زیبایی خود -نوعی تقویم زمان برای ساکنان روستاهای اطراف در گذشته بود در زمان معینی از سال اواخر پاییز تا اوایل زمستان شکل می گیرد و در وقت معینی از سال نیز با صدای مهیبی فرومی افتاد. صدای مهیب فرو افتادن این توده عطیم یخی آبشار مانند -تقویم ساکنان روستاهای مهریان و بلهزار در قدیم بود چرا که با شنیدن صدای فروافتادن این توده عظیم یخی آنها متوجه می شدند زمستان رو به اتمام و بهار در حال فرارسیدن است .
پدیده زیبای "میل مهریان " در اثر سرمای بیش از حد آبشار روان و جاری در این کوه به یخ تبدیل می شود
آبشار "میل مهریان " با ارتفاع ۲۰ متر زیبایی شگفت انگیزی را در میان این کوه جنگلی بوجود آورده است
آبشار "میل مهریان " تا زمان معینی از سال معمولا اوایل اسفند ماه مقاوم می ماند
منبع:tishineh.com
تاریخچه فاجعه منا
فاجعه منا - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
تقاطع خیابان ۲۰۴ و ۲۲۳ محل سانحه منا در نزدیکی جمرات
تاریخ : ۲ مهر ۱۳۹۴ (۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ م)
موقعیت : سرزمین منا، مکه، عربستان سعودی عربستان سعودی
مختصات : ۲۱°۲۴ ۴۸ شمالی ۳۹°۵۳′۳۶″ شرقی
فاجعه منا در ۲ مهر ۱۳۹۴ برابر با ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی و ۱۰ ذیحجه ۱۴۳۶ قمری همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴» نزدیک تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳»، در منطقهٔ منا، شهر مکه، عربستان سعودی رخ داد. ازدحام حجاج باعث کشته شدن دستکم ۲٬۲۳۶ نفر شد. هنوز آمار دقیق تلفات این حادثه رسماً اعلام نشده است. مقامات رسمی عربستان ۲ روز پس از وقوع حادثه تعداد جانباختگان را ۷۶۹ نفر اعلام کردند. براساس مجموع آمار استخراجشده از گزارشهای جداگانهٔ کشورها، تعداد فعلی جانباختگان ۲٬۴۳۱ نفر است.
تعداد جانباختگان ایرانی در این حادثه ۴۶۴ نفر اعلام شده که تمامی مفقودان حادثه تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۴ شناسایی شدند و ۴۲ قربانی دیگر در قبورالشهدای مکه دفن شدهاند. در پی این حادثه، ۳ روز عزای عمومی توسط سید علی خامنهای در ایران اعلام شد. این حادثه منجر به برآشفتگی طایفهای بین دو دشمن منطقه عربستان سنی و ایران شیعه شد که یکی از دلایل اساسی این برآشفتگی روابط، نا آرامیهای خاورمیانه مانند جنگ داخلی سوریه و جنگ داخلی یمن بوده است. ایران با ۴۶۴ جانباخته، بیشترین کشتهٔ شناساییشده را در آسیا داشته است. بر اساس آمار به دست آمده، مالی با ۳۱۲، نیجریه با ۲۷۴، مصر با ۱۹۰، بنگلادش با ۱۳۷ و اندونزی با ۱۲۹ جانباخته پس از ایران بیشترین تلفات را داشتهاند.
این واقعه مرگبارترین رویداد تاریخ حج است. واقعهٔ سال ۱۹۹۰ دیگر حادثه حج با بیش از هزار کشته بود که در آن ۱۴۲۶ زائر جان باختند. رویداد سال ۱۹۹۰ هم در مسیر رمی جمرات اتفاق افتاد. رمی جمرات چندین بار دیگر نیز چندصد کشته بهجا گذاشتهاست؛ از جمله، در سال ۲۰۰۶ میلادی، بیش از ۳۶۰ نفر از حجاج بر اثر ازدحام جمعیت هنگام اجرای مراسم رمی جمرات کشته شدند. این واقعه در پی مذاکرات سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران با مسئولان عربستان، به دلیل "استمرار کارشکنیهای دولت سعودی" منجر به لغو شدن سفر حج برای ایرانیان در سال ۱۳۹۵ شد.
سید علی خامنه ای در پیامی در آستانه فرا رسیدن موسم حج در ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ با مقصر خواندن حکام سعودی در این فاجعه، از ممانعت مسئولان سعودی در تشکیل هیئت حقیقتیاب بینالملل اسلامی برای آشکار شدن زوایای پنهان این فاجعه انتقاد کرد.
کمترین آمار گزارش شده از تلفات ۲٬۲۳۶ نفر است در حالی که خبرگزاری آسوشیتد پرس کشته شدن ۲٬۴۲۶ نفر را تأیید کرده است. رسانههای ایرانی نیز به نقل از سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، شمار کلی جانباختگان را حدوداً ۷۷۰۰ نفر گزارش کردهاند و با استناد به آمار غیررسمی و مشاهدات میدانی اعلام کردهاند این آمار به بیش از ۸۰۰۰ نفر خواهد رسید.
برخی خبرگزاریهای ایرانی و غیرایرانی در تاریخ ۷ مهر اعلام کردند که معاون وزیر بهداشت عربستان، حمد بن محمد الضویلع، طی خبری در پایگاه رسمی وزارت بهداشت عربستان مجموع آمار کشته شدگان این حادثه را بر اساس عکسهای دریافت شده از جانباختگان فاجعه، ۴۱۷۳ نفر ذکر کرده بود. این خبر از جانب منابع رسمی تکذیب شد.
خبرگزاریهای منتشرکننده این خبر ادعا کردند که اخبار از سایت وزارت بهداشت عربستان حذف شده است و این ماجرا، بازتاب گستردهای در رسانههای فارسیزبان داشت. سیانان عربی نیز ضمن بیان این که در این خبر از واژهٔ «کشتهشدگان» استفاده شده است و رسانههای عربستان از این واژه برای قربانیان حج استفاده نمیکند، درستی این خبر را تأیید نکرد. پایگاه خبری اینترنشنال بزینس تایمز نیز احتمال داد که این خبر ممکن است به دست یک هکر در سایت وزارت بهداشت عربستان قرار گرفته باشد.
برخی پایگاههای خبری در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۴ آمار جانباختگان فاجعهٔ منا را به استناد سندی که ادعا میشود از وزارت بهداشت عربستان افشا شده، ۷۴۷۷ نفر اعلام کردند. پایگاه خبری مصری البدیل نیز این آمار را تأیید کرده است.
مقامات
نیجریه:
تیجانی المسکینی
حاجیا بیلکیسو یوسف
الحاجی عباس ابراهیم سامبو
جاستیک عبدالغدیر جگا
جاستیک موسی حسن الکالی
انگر بلو جیدان حما
پاکستان :
اسد مرتضی گیلانی
ایران:
غضنفر رکن آبادی (سفیر سابق ایران در بیروت)
محمدصادق اخوان (معاون مرکز شورای حل اختلاف قوه قضائیه)
محمدرحیم آقاییپور (سفیر سابق ایران در اسلوونی)
احمد فهیما (معاون ادارهٔ تشریفات وزارت خارجه)
حسن حسینی مقدم (سرکنسول ایران در مرو)
مهدی صفری (سفیر سابق ایران در چین)
مرجان نازقلیچ (فرماندار بندرترکمن)
تقاطع خیابان ۲۰۴ و ۲۲۳ محل سانحه منا در نزدیکی جمرات
جغرافیای منا
سرزمین منا، درهای در شرق مکه، احاطه شده بین رشته کوهی، به درازای تقریبی ۴٫۱۰۰ متر، و بیشترین ارتفاع حدود ۱٫۷۰۰ متر، و کمترین ارتفاع نرسیده به ۴۰۰ متر است. مساحتی که از لحاظ دینی برای مسلمانان اهمیت دارد حدود ۷٫۸۲ کیلومتر مربع است که مساحت قابل استفاده از آن ۴٫۸ کیلومتر مربع که مساوی با ۶۱٪ از کل مساحت است و ۳۹٪ غیرقابل استفاده ناهمواریهای خشن است. در روزهای مرسومات حج که در هر سال برگزار میشود و طولانیترین مدت آن ۶ روز است، نزدیک به دو میلیون زائر را در خود جا میدهد که علاوه بر کارگران و خدمترسانان گوناگون، این عدد به ۳ میلیون میرسد. این شرایط، در روزهای حج این مکان را به کمترین مساحت پرجمعیت جهان تبدیل میکند.
علت حادثه
روزنامه الدیار، حرکت کاروان محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع سعودی در مرکز مِنا، علت احتمالی تغییر حرکت زائران کعبه در سرزمین مِنا گفته است. سرلشکر منصور الترکی سخنگوی رسمی وزارت کشور عربستان، در پاسخ به این مسئله گفت: «بعضیها تلاش میکنند که حادثهٔ ازدحام در منا را به عبور کاروانها نسبت دهند؛ و این اولینبار نبوده و درست نیست و هیچ ربطی بین بخشهای اقامت مسؤلان عالیرتبه و بین مکان این حادثه وجود ندارد. برنامهریزی ما بسیار دقیق است و تمامی اماکنی که مربوط به ادای رسوم حج میشود را در بر میگیرد... هر سال با مسؤلان کاروانهای عازم حج کشورهای گوناگون تقسیم کار میکنیم و برای توضیحات در مورد برنامهٔ رمی جمرات که طرحریزی کردهایم، با آنان کنفرانس برگزار میکنیم و حوادث در لحظه روی میدهد و اگر به کمکاری و خللی در برنامههایمان مواجه شدیم در برطرف کردن آن درنگ نمیکنیم...». رسانههای ایرانی، ویدیویی در یوتیوب با عنوان «عبور کاروان امیر خالد فیصل، امیر منطقهٔ مکه از منا»، که در سه سال قبل از این حادثه در آن سایت بارگذاری شدهبود را برای پوشش تصویری این خبر به نمایش گذاشتند.
مقامات عربستان، اعلام کردند که ازدحام و تبعیتنکردن زائران از دستورالعملها علت اصلی حادثه بودهاست، فارس نیوز مینویسد، بستهشدن یک مسیر و هدایت زائران به مسیری که درِ آن بسته بود، نشان میدهد علت اصلی حادثه، تصمیم غلط برگزارکنندگان مراسم بودهاست.
به گفتهٔ یک شاهد عینیِ ایرانی، حادثه در خیابانی که عمدتاً ایرانیها، افریقاییها، هندیها و پاکستانیها به سمت جمرات حرکت میکنند کاملاً وضعیت غیرعادی محسوس بوده و بههمخوردن حال حجاج از ازدحام، ترافیک، نبودِ آب آشامیدنی و بستهبودن راههای خروجیِ خیابان بهسمت جمرات شرایط ایجاد مرگ حجاج را رقم زد.
روزنامهٔ الشرقالاوسط، به نقل از یکی از مسئولان کاروان حج ایران، که نامش را افشا نکرده، نوشتهاست: در روز حادثه ۳۰۰ زائر ایرانی بدون توجه به برنامهریزیها عازم مراسم رمی جمرات شدهاند و برخورد آنها در خیابان ۲۰۴ با زائرانی که طبق برنامه و در کاروانهای خود عازم مراسم رمی جمرات شدهاند، باعث این حادثه بوده است. این ۳۰۰ زائر ایرانی بر خلاف برنامهریزیها در روز حادثه به چادرهای محل استقرار خود نرفتهاند و مستقیماً و «سرخود» عازم مراسم رمی جمرات شدهاند که این اقدام آنها باعث ایجاد اختلال و برخورد دو گروه در مسیر متفاوت در خیابان ۲۰۴ شده است. خبرگزاری فارس در پاسخ مینویسد: کسانی که در سالهای اخیر در حج تمتع حضور داشتهاند بخوبی میدانند که اصلاً راه بازگشت به عقب وجود ندارد؛ لذا امکان نداشته که ۳۰۰ ایرانی برعکس بقیه حرکت کنند. گذشته از این، این حادثه در صبح روز عید اتفاق افتاد، یعنی هنوز کسی رمی نکرده بود که بخواهد بازگردد. چرا حجاج ایرانی باید بر عکس بقیه حرکت میکردند و رمی نکرده باز می گشتند؟!. این خبرگزاری در ادامه مینویسد:در سالهای گذشته امکان حرکت معکوس وجود نداشت و راههای رفت و برگشت نیز از هم جدا بود. آیا امسال این امکان وجود داشت؟ هرگز امکانی برای بازگشت و خلاف دیگران حرکت کردن نبود. ضمن اینکه محل وقوع فاجعه تقریباً در اواخر منا قرار دارد و دلیلی هم برای بازگشت کسی نبوده است. همه برای رمی به سمت جمره میرفتند. روزنامهٔ آفرینش در پاسخ به این مسئله مینویسد: مگر نیروهای امنیتی و انتظامی سعودی در آنجا چکار میکردهاند که یک عده توانستهاند به قول سعودیها «سرخود» حرکت کنند؟ مگر نه این است که مأموران سعودی در آن روز، وظیفهای جز برقرار نظم و جلوگیری از حرکتهای خارج از نظم ندارند؟ از همه اینها گذشته، با توجه به وجود ۲۴ ساعته دوربینهای مداربسته در تمام مسیر، اگر واقعاً این گونه است، فیلمهای مربوطه را پخش کنند.
سیانان تداخل بین گروه حاجیانی که از رمی جمرات بازمیگشتند و کسانی به سمت آن میرفتند و فشاری که این دو دسته از طریق هلدادن به هم وارد میکردند را علت وقوع این حادثه عنوان کردهاست. همچنین، عجلهداشتن حجاج برای رفتن به رمی جمرات در ساعات آغازین روز و جمعیت زیاد و گرمای شدید (۴۳ درجه) از عوامل مؤثر بر وقوع این فاجعه یاد شدهاست.
والاستریت جورنال، طی گزارشی از بههمریختگی وزارت حج عربستان بهعنوان مسئول اصلی برگزاری مراسم حج و استعفای دستکم پنج تن از مقامات ارشد وزارت حج در چند ماه گذشته بهعلت اختلافات داخلی با معاون وزیر جدید خبر دادهاست. به نوشتهٔ این روزنامه، این مقامات، که دهها سال تجربه داشتهاند، اعضای واحدی موسوم به واحد اعزام بودهاند، که وظیفهاش سازماندهی حرکت زوار از مِنا به جمرات است.
واکنشها
سید علی خامنهای طی نامهای رسمی ضمن اعلام تسلیت به خانوادههای جانباختگان و اعلام ۳ روز عزای عمومی که در طول سالهای رهبری وی؛ اعلامش از جانب او بیسابقه بوده است؛ در مورد این فاجعه نسبت به دولت سعودی گفت:
دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثهٔ تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعدهٔ حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند.
طلاب حوزه علمیه استان تهران در اعتراض به این فاجعه و فجایع مشابه حج در عربستان سعودی و اعلام تسلیت به خانوادههای عزادار، در مدرسه عالی مطهری جمع شدند و خواستار تعلق مدیریت حج از جانب دولت سعودی به تمامی کشورهای اسلامی شدند. آنان اعلام کردند:دولت عربستان نمیتواند مراسم حج را مدیریت کند و در این مورد باید شورایی با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی به منظور جلو گیری از فجایع دیگر و مدیریت بهتر حجاج تشکیل شود.
چندی بعد سید علی خامنهای در نشستی، کشور عربستان سعودی را در صورت عدم همکاری تلویحاً تهدید نظامی کرد. صادق زیباکلام گفت «حادثه منا مستمسک و بهانه مناسبی شد برای بسیاری از ایرانیان تا دقودلیشان را بر سر اعراب خالی کنند.» در ادامه گفت که «جالب است نه مردم عادی و نه مسئولین در ایران هیچ تردیدی در خصوص اسباب و علل و دلیل یا دلایل به وجود آمدن تراژدی منا نداشتند.
آنان در ایران و صدها کیلومتر دورتر از منا «دقیقاً» میدانستند که علت آن حادثه کدام بوده.» سید علی خامنه ای در سخنرانی 17 شهریور در میان خانواده های قربانیان منا، دولت سعوی را یک دولت خبیث ملعون معرفی کرد و خواستار آن شد که کمیته ای حقیقت یاب تشکیل شده از هیئت بین المللی حادثه منا را بررسی کنند. حسن روحانی نیز مشکل ایران با دولت سعودی را صرفا مسائل حج ندانست و َآن را فراتر دانسته است.
شکایت از عربستان به لاهه
جمعیت دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیهای و تنظیم شکایت نامهای به دیوان لاهه، خواستار رسیدگی بینالمللی به فاجعه منا شد. این جمعیت دانشجویی اعلام کرد شکایت رسمی از دولت عربستان سعودی با توجه به نقض حقوق بشر و همینطور در مورد فاجعه منا و مکه تنظیم نموده و تقدیم دادگاه لاهه کرده است. لازم است ذکر شود این اولین نهادی است که از عربستان در مورد فاجعه منا شکایت رسمی کرده است.
تشییع قربانیان در دانشگاه تهران - مهر ۱۳۹۴
تشییع
نخستین مراسم تشییع مربوط به ۸ تن از کشته شدگان فاجعه منا بود که در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۴ از دانشگاه تهران برگزار شد؛ در جریان این مراسم تشییعکنندگان در هنگام همراهی تابوتها، شعارهایی بر ضد دولت سعودی سر دادند. همچنین مراسم تشییع علاوه بر تهران در شهرهای دیگر از جمله مشهد نیز برگزار شد.
به گفتهٔ حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، با رضایت خانواده هفت نفر از جان باختگان، پیکرهای آنان در مکه دفن شدهاست.
در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی ایران جانباختگان این فاجعه به عنوان "شهدای منا" شناخته می شوند.
حوادث مشابه
حادثهٔ ازدحام ۱۳۹۴ نخستین حادثه از این دست نبوده و در ۲۵ سال اخیر، دستکم نهمین حادثه بودهاست.
۱۹۹۰؛ پس از خرابی سیستم تهویه، بهسبب خفگی، ۱۴۲۶ حاجی مردند.
۱۹۹۴؛ در ازدحام هنگام رمی جمرات، ۲۷۰ حاجی جان خود را از دست دادند.
۱۹۹۸؛ در شلوغی هنگام رمی جمرات، بیش از ۱۱۸ حاجی کشته و بیش از ۱۸۰ نفر مجروح شدند.
۲۰۰۱: در هنگام رمی جمرات، بهدلیل ازدحام، ۳۵ نفر درگذشتند.
۲۰۰۳؛ ۱۴ حاجی در شلوغی رمی جمرات مردند.
۲۰۰۴؛ در ازدحام رمی جمرات، ۲۵۱ نفر کشته شدند.
۲۰۰۵؛ سه نفر در شلوغی رمی جمرات کشته شدند.
منبع:fa.wikipedia.org
امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان است
امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا (ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام (ص) است. بنابر نظر مشهور مورّخان وی در یازدهم ذی قعده سال ۱۴۸ هـ. ق، در مدینه منوّره متولد شد. نام مبارکش، علی، کنیه آن حضرت، ابوالحسن و دارای القاب متعددی از جمله؛ رضا، صادق، صابر، فاضل، قرة اعین المؤمنین و... هستند، اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است.
پدر بزرگوار امام رضا، امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ﻫ.ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند، و مادر گرامیشان نجمه (تکتم) نام داشت.
امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت، و به رسیدگى امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام هاى بزرگ و استوارى برداشت.
مدت امامت حضرت رضا(ع)، حدود ۲۰ سال طول کشید، که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.
در مورد تعداد فرزندان آن حضرت اختلاف وجود دارد، برخی امام جواد(ع) را تنها فرزند ایشان دانسته و گروهی نیز فرزندان دیگری را برای حضرتشان برمیشمارند.
امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به شهادت رسید.
تاریخ ولادت امام رضا
امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان، از سلاله پاک رسول خدا(ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرّم اسلام است. بنابر نظر مشهور مورّخان امام رضا(ع)، در یازدهم ذی قعده سال ۱۴۸ هـجری قمری در مدینه منوّره متولّد شد.[1]
نام و القاب امام رضا
نام مبارکشان «علی»، کنیۀ آن حضرت، «ابوالحسن» و دارای القاب متعدّدی از جمله؛ رضا، صابر، فاضل، قرة اعین المؤمنین (نور چشم مؤمنان) و... هستند،[2] اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است.
پدر و مادر امام رضا
پدر بزرگوار امام رضا(ع)، امام موسی کاظم(ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ﻫ.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند.
مادر گرامی امام رضا(ع) نجمه نام داشت.[3] البته نام های دیگری نیز برای مادر گرامیشان ذکر کرده اند.[4]
دوران کودکى و جوانى امام رضا
حضرت رضا(ع)، دوران کودکى و جوانى را تا سال 201 هجری قمری در مدینه طیّبه[5] که مهبط وحى بود در خدمت پدر بزرگوارش سپرى کرد و مستقیماً تحت تعلیم و تربیت امام هفتم(ع) قرار گرفت و علوم و معارف و اخلاق و تربیتى را که امام کاظم(ع) از پدرانش به ارث برده بود، به او آموخت.[6]
گزارشی از حضور ایشان در بغداد هنگام زندانی بودن پدر بزرگوارشان در آن شهر در دسترس نیست.
ازدواج امام رضا
امام رضا(ع) دارای تعدادی کنیز بودند، از جمله کنیزان ایشان، سبیکه مادر امام جواد(ع) است. وی کنیزى بود که به او سبیکه یا دُرّه می گفتند، حضرت رضا او را خیزران نام گذاشتند و این بانو از اهالى نوبه (منطقه ای در آفریقا) است.[7] و همسر دائمی امام رضا(ع) ام حبیبه بود.[8]
فرزندان امام رضا
در تعداد و اسامی فرزندان امام رضا(ع) نقل های مختلفی وجود دارد؛ گروهی آنها را پنج پسر و یک دختر، به نام های محمّد قانع، حسن، جعفر، ابراهیم، حسین و عایشه ذکر کرده اند؛[9] همچنین در نقلی شیخ صدوق در سلسله سند روایتی از فاطمه به عنوان یکی از دختران آن حضرت نام برده است؛[10] امّا شیخ مفید بر این عقیده است، که امام هشتم(ع)، فرزندی جز امام جواد(ع) نداشتند.[11] ابن شهرآشوب[12] و طبرسى،[13] نیز بر همین اعتقادند.
امام رضا (ع) دریازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هجری فمری در مدینه منوره متولد شد.
امامت امام رضا
امامت و وصایت حضرت رضا(ع) بارها توسط رسول خدا(ص)، پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان(ع) اعلام شده بود. به ویژه امام کاظم(ع) بارها در حضور مردم، ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرّفی کرده بودند که به یک نمونه از آنها اشاره می شود:
از محمّد بن اسماعیل بن فضل هاشمىّ چنین روایت شده است که گفت: بر امام موسى کاظم(ع) وارد شدم در حالى که ایشان به شدّت مریض بودند، به حضرت عرض کردم: اگر خداى ناکرده براى شما اتّفاقى بیفتد- و خدا آن روز را نیاورد- به چه کسى رجوع کنیم (امام بعد از شما کیست)؟ فرمود: «به فرزندم علىّ، نوشته او، نوشته من است، و او وصىّ و جانشین من بعد از مرگم خواهد بود».[14]
امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت، و به رسیدگى امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام هاى بزرگ و استوارى برداشت.
پس از شهادت امام کاظم(ع) که در سال ۱۸۳ هـ ق رخ داد، آغاز امامت حضرت رضا(ع) شروع شد، و با توجه به این که هارون (پنجمین خلیفه عباسى) در سال ۱۹۳ از دنیا رفت، ده سال از امامت حضرت رضا(ع) معاصر زمان هارون بود.
مدت امامت آن حضرت، حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.
شهادت امام رضا
امام رضا(ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیلۀ مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست مأمون خلیفه عباسی به شهادت رسید.
در تعیین سال شهادت امام نقل های مختلفی به ثبت رسیده است. گروهی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت حضرت می دانند[15] و عده ای سال ۲۰۳ هجری قمری را؛ [16] اما مشهور، نظریه دوم است.
در تعیین روز شهادت آن حضرت نیز اتفاق نظر نیست؛ مانند در روز جمعه از ماه رمضان،[17] هفدهم ماه صفر،[18] و آخر ماه صفر.[19]
در میان این نقل ها، نظریه آخر؛ یعنی آخرین روز از ماه صفر، مشهورترین و قابل اعتمادترین نقل است.
بنابراین، مشهورترین و قوی ترین نظریه در تاریخ شهادت آن حضرت، روز جمعه، آخرین روز ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری است.[20]
فضائل امام رضا
از نگاه بزرگان شیعه، امام رضا(ع) همانند دیگر امامان معصوم(ع)، دارنده تمام کمالات و فضایل اخلاق انسانی در مرتبه اعلی است. به گفتۀ آنان، او آن چنان در قلّه شکوهمند کمال و فضیلت قرار دارد که نه تنها دوستان و پیروانش او را ستوده اند، بلکه دشمنان کینه توز و سرسخت هم به مدح و ستایش او پرداختهاند. درباره اوصاف اخلاقی آن حضرت «ابراهیم بن عباس» می گوید: «هرگز ندیدم که امام رضا(ع) به کسی یک کلمه جفا کند و ندیدم که سخن شخصی را قطع کند و ندیدم که نیازمندی را از درگاه خویش رد کند. او هرگز در حضور افراد تکیه نمیداد و هرگز او را ندیدم که با صدای بلند بخندد، بلکه خنده اش تبسم و لبخند بود. وقتی که کنار سفره می نشست، همه خدمت کاران و غلامان را کنار سفره می نشاند».[21]
خلفای هم عصر امام رضا
امام رضا(ع) در دوران امامت خود با سه تن از حُکّام و خلفای عباسى روبهرو و معاصر بود: هارون الرشید، امین و مأمون.[22]
===================================
[1]. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 1، ص 486، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق؛ مجلسى، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولى محلاتى، هاشم، ج 6، ص 70، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق؛ شیخ مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 247، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق.
[2]. خصیبى، حسین بن حمدان، الهدایة الکبرى، ص 279، البلاغ، بیروت، 1419ق؛ اربلى، على بن عیسى، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، محقق و مصحح: رسولى محلاتى، هاشم، ج 2، ص 284، بنى هاشمى، تبریز، چاپ اول، 1381ق.
[3]. طبرسى، احمد بن على، الاحتجاج على أهل اللجاج، ج 2، ص 374، نشر مرتضی، مشهد، چاپ اول، 1403ق؛ شیخ مفید، الاختصاص، ص 196، کنگره شیخ مفید، قم، 1413ق.
[4]. امین عاملی، سید محسن، سیره معصومان، ترجمه حجتی کرمانی، علی، ج 6، ص 142، نشر سروش، تهران، 1376ش؛ قرشی، باقر شریف، پژوهشى دقیق در زندگانى امام رضا علیه السلام، ترجمه صالحی، سید محمد، ج 1، ص 40 و 41، اسلامیة، تهران، چاپ اول، 1382ش.
[5]. جعفریان، رسول، حیات فکرى و سیاسى امامان شیعه علیهم السلام، ص 426، انصاریان، قم، چاپ ششم، 1381ش؛
[6]. ر.ک: پژوهشى دقیق در زندگانى امام رضا علیه السلام، ج 1، ص 50.
[7]. طبرسی، فضل بن حسن، إعلام الورى بأعلام الهدى، ج 2، ص 91، نشر آل البیت، قم، 1417ق؛ امین عاملى، سید محسن، أعیان الشیعة، ج 2، ص 32، دار التعارف، بیروت، 1403ق.
[8]. شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا علیه السلام، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 147، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق؛ مازندرانی، ابن شهر آشوب، المناقب، ج 4، ص 367، نشر علامه، قم، 1379ق؛ أعیان الشیعة، ج 2، ص 23؛ شمس الدین محمد بن طولون، الأئمة الاثنا عشر، ص 97، نشر رضی، قم، بی تا؛ المرعشى التستری، القاضی نورالله، إحقاق الحق و إزهاق الباطل، ج 12، ص 386، مکتبة آیة الله المرعشى النجفى، قم، چاپ اول، 1409ق.
[9]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ۴8، ص 320، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق؛ محدث اربلی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 2، ص 791، نشر رضی، قم، چاپ اول، 1421ق؛ أعیان الشیعة، ج 2، ص 13؛ و ر.ک: شبراوى، جمال الدین، ص 346 و 347، دار الکتاب، قم، چاپ اول، 1423ق؛ حَمَوى، محمد بن اسحاق، أنیس المؤمنین، ص 203، بنیاد بعثت، تهران، 1363ش؛ حسینى عاملى، سید تاج الدین، التتمة فی تواریخ الأئمة علیهم السلام، ص 123، نشر بعثت، قم، چاپ اول، 1412ق.
[10]. «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ ... قَالَ حَدَّثَنَا فَاطِمَةُ بِنْتُ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى (ع)...»؛ شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا علیه السلام، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 71، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378 ق.
[11]. الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 271: «وَ مَضَى الرِّضَا عَلِیُّ بْنُ مُوسَى (ع) وَ لَمْ یَتْرُکْ وَلَداً نَعْلَمُهُ إِلَّا ابْنَهُ الْإِمَامَ بَعْدَهُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ(ع)».
[12]. المناقب، ج 4، ص 367: «وَ وَلَدُهُ مُحَمَّدٌ الْإِمَامُ فَقَط».
[13]. إعلام الورى بأعلام الهدى، ج 2، ص 86: «و کان للرضا علیه السلام من الولد ابنه أبو جعفر محمد بن علیّ الجواد علیه السلام لا غیر».
[14]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 20 و 21.
[15]. الأئمة الاثنا عشر، ص 98؛ ابن ابى الثلج، تاریخ أهل البیت، تحقیق: حسینی، سیدمحمدرضا، ص 83، آل البیت، قم، چاپ اول، 1410ق.
[16]. الکافی، ج 1، ص 486؛الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 247؛ أنیس المؤمنین، ص 203؛ طبرسی، فضل بن حسن، تاج الموالید، ص 98، دار القار، بیروت، چاپ اول، 1422ق؛التتمة فی تواریخ الأئمة علیهم السلام، ص 123.
[17]. فتال نیشابورى، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 531، نشر دلیل ما، قم، چاپ اول، 1423ق.
[18]. التتمة فی تواریخ الأئمة علیهم السلام، ص 123.
[19]. الأئمة الاثنا عشر، ص 98؛ إعلام الورى بأعلام الهدى، ج 2، ص 41؛ أنیس المؤمنین، ص 203.
[20]. بحار الأنوار، ج ۴۹، ص ۳.
[21]. عیون اخبار الرضا(ع)، ج ۲، ص 184.
[22]. پژوهشى دقیق در زندگانى امام رضا علیه السلام، ج 2، ص 347.
منبع: islamquest.net
در ادامه بخوانید
امام رضا علیه السلام چگونه شخصیتی داشتند؟ چهل حدیث اخلاقی از امام رضا علیه السلام : امام مهربان دل نوشته های میلاد امام رضا علیه السلام ولادت امام رضا / طلوع خورشید خراسان خاکیِ راه مشهد