قرآن کتاب مقدس و پر ارزشى است که مدت 23 سال بر پیامبر نازل شد
همان طور که تمام موجودات جهان، از اتم گرفته تا ستارگان، طبق قوانین نظام الهى به سوى تکامل پیش مى روند و یک دانه طى قانون و به شرایط معینى به صورت درخت تنومندى در مى آید و یا زنبور عسل با وحى الهى[1] با نظم و تمدنى عالى به زندگى اجتماعى می پردازد؛ انسان نیز که گل سر سبد موجودات است، از این قاعده مستثنى نیست و براى رسیدن به تکامل نیازمند به قوانین الهى است.
نبوت در زندگى انسان همان قوانین الهى است که به پیامبران وحى شده، تا کاروان بشریّت را به سوى خیر، صلاح ،سعادت وکمال راهنمایى کند.
ضرورت نبوت، اقتضا دارد که پیام هاى الهى به طور سالم و دست نخورده، در دسترس انسان ها قرار گیرد تا بتوانند از آنها براى پیمودن راه سعادت دنیا و آخرت شان بهره گیرند. بنابراین، مصونیت قرآن کریم تا هنگام ابلاغ به مردم، همانند هر کتاب آسمانى دیگر، جاى بحث ندارد. اما چنان که مى دانیم سایر کتب آسمانى، بعد از آنکه در اختیار مردم قرار گرفت، کمابیش دستخوش تحریفات و تغییراتى گردید و یا پس از چندى به دست فراموشى سپرده شد، چنان که امروز اثرى از کتاب حضرت نوح و حضرت ابراهیم «علیهما السلام» در دست نیست و کتاب حضرت موسى و حضرت عیسى «علیهما السلام» به صورت اصلى یافت نمى شود. با توجه به این مطلب، سؤالى مطرح مى شود که: از کجا بدانیم که آنچه امروز به نام آخرین کتاب آسمانى در دست ماست همان کتابى است که بر پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله وسلم - نازل شده و هیچ گونه تغییر و تبدیلى در آن، راه نیافته و نه چیزى بر آن افزوده و نه چیزى از آن، کاسته شده است؟[2]
قرآن کتاب مقدس و پر ارزشى است که محصول مغز بشر نیست، مجموعه اى از سخن الهى است که مدت 23 سال به وسیله امین وحى خدا «جبرئیل» بر قلب نازنین پیشواى گرامى اسلام - صلی الله علیه و آله وسلم - نازل گردید.
کلمات نغز آن سایه روشن هایى حیرت انگیز است که بلنداى معانى و فصاحت آن از اوج تصور هر خردمند بالاتر است، به حدّى که با آنکه پانزده قرن است فریاد (تحدّى) و مبارزه طلبى آن در جهان طنین انداز است، جهانیان در برابر این دعوت سر در گریبان حیرت فرو برده اند و در مقابل جلال و عظمت بیکران آن مات و مبهوت مانده اند.
قرآن کریم، با جاذبه و اعتبار و سندیّت و حجّیتى که دارد، دست نخورده و بدون تحریف و بى کم و کاست، آن گونه که توسط فرشته وحى نازل شده محفوظ ماند و به دست ما رسیده است.
دلایل تحریف نشدن قرآن
1. عدم تحریف تا زمان حال
کسانى که اندک آشنایى با تاریخ اسلام و مسلمانان دارند و از اهتمام رسول اکرم - صلی الله علیه و آله- و جانشینان معصومش - علیهم السلام- به کتابت و ضبط آیات قرآن آگاه باشند و همچنین از اهتمام مسلمانان به حفظ کردن آیات قرآن مطلع باشند ـ بطورى که تنها در یک جنگ، عدد شهدایى که حافظ قرآن بودند به هفتاد نفر رسید ـ و نیز از نقل متواتر قرآن در طول چهارده قرن و اهتمام به شمارش آیات ، کلمات، حروف و مانند آنها، با خبر باشند، چنین کسانى احتمال کمترین تحریف در این کتاب شریف را نخواهند داد.[3]
2. عدم امکان تحریف در زمان هاى آینده
در این مورد مى توان مصونیت قرآن کریم را با بیانى مرکب از یک دلیل عقلى و یک دلیل نقلى ثابت کرد؛ یعنى مى توان نخست، زیاد نشدن چیزى بر قرآن کریم را با دلیل عقلى ثابت کرد و بعد از ثابت شدن این که قرآن موجود، از طرف خداى متعال است با استناد به آیات آن ،کاسته نشدن چیزى از آن را نیز به اثبات رساند.
از این روى، موضوع مصونیت قرآن شریف از هر گونه تحریف را تا امروز در دو بخش جداگانه مورد بررسى قرار مى دهیم.
1. زیاد نشدن چیزى بر قرآن
زیاد نشدن چیزى بر قرآن کریم، مورد اجماع همه مسلمانان است[4] و هیچ گونه حادثه اى که منشأ احتمال افزایش چیزى بر قرآن شود ،روى نداده و هیچ سندى براى چنین احتمالى، قابل ارائه نیست. در عین حال، مى توان فرض افزایش را با دلیل عقلى نیز ابطال کرد به این بیان که اگر فرض شود که مطلب تامى بر قرآن، افزوده شده معنایش این است که آوردن مثل قرآن، امکان داشته و چنین فرضى با اعجاز قرآن و عدم توانایى بشر برآوردن مثل آن، سازگار نیست و اگر فرض شود که تنها یک کلمه یا آیه کوتاهى افزوده شده، لازمه اش این است که نظم سخن به هم خورده باشد و از صورت اصل اعجاز آمیزش خارج شده باشد و در این صورت قابل تقلید و آوردن مانند آن خواهد بود، زیرا نظم اعجازآمیز عبارات قرآن به انتخاب کلمات و حروف نیز بستگى دارد و با دگرگونى آنها از حالت اعجازآمیز، خارج مى شود.
پس به همان دلیلى که معجزه بودن قرآن کریم، ثابت شده[5] محفوظ بودن آن از اضافات نیز ثابت مى شود. چنان که با همین دلیل، کم شدن کلمات با جملاتى که موجب خروج آیات از حالت اعجاز باشد، نفى مى گردد .
زیاد نشدن چیزى بر قرآن کریم، مورد اجماع همه مسلمانان است
2. کم نشدن چیزى از قرآن
بزرگان علماى اسلام از شیعه و سنى، تصریح و تأکید کرده اند به اینکه: همانگونه که چیزى بر قرآن کریم افزوده نشده، چیزى هم از آن کم نشده است و براى این مطلب دلائل فراوانى آورده اند، ولى متأسفانه در اثر نقل پاره اى روایات مجهول در کتب حدیث فریقین و برداشت نادرست از برخى روایات ، بعضى احتمال داده اند و یا حتى تأکید کرده اند که آیاتى از قرآن کریم، حذف شده است.[6]
اما علاوه بر وجود قرائن قطعى تاریخى بر مصونیت قرآن کریم از هرگونه تحریفى ـ خواه به زیاد کردن باشد و خواه به حذف کردن ـ و علاوه بر اینکه حذفى که موجب به هم خوردن نظم اعجازآمیز آن باشد به وسیله دلیل اعجاز، نفى مى شود؛ مى توان مصونیت از حذف آیه یا سوره مستقل را از خود قرآن کریم استفاده کرد.
یعنى بعد از آنکه ثابت شد که همه قرآن موجود، کلام خداست و چیزى بر آن، افزوده نشده، مفاد آیات آن به عنوان محکم ترین دلیل نقلى و تعبدى، حجّت مى شود، و یکى از مطالبى که از آیات کریمه قرآن بدست مى آید همین است که خداى متعال، مصونیت این کتاب را از هر گونه تحریفى ضمانت کرده است بر خلاف سایر کتب آسمانى که نگهدارى آنها به عهده مردم گذاشته شده بود.
خداوند متعال در این باره مى فرماید:«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ[7]؛بى تردید، ما این قرآن را به تدریج نازل کرده ایم و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود.»
این آیه شریفه از دو جمله تشکیل یافته است: در جمله اوّل « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ » بر این مطلب تأکید شده که قرآن کریم از طرف خداى متعال نازل شده و در هنگام نزول هیچ گونه تصرفى در آن صورت نگرفته است و در جمله دوّم « وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ » با استفاده مجدد از ادوات تأکید و هیئتى که دلالت بر استمرار مى کند، محفوظ بودن همیشگى قرآن از هر گونه تحریفى تضمین شده است. با استفاده از این آیه شریفه، محفوظ بودن قرآن را از حذف آیه یا سوره مستقلى (به نحوى که موجب به هم خوردن نظم اعجازآمیز آن نشود) ثابت می گردد. و بدین ترتیب، مصونیت قرآن کریم از تحریف به زیادى و حذف، با بیانى مرکب از یک دلیل عقلى و یک دلیل نقلى، ثابت مى شود.[8]
3. دعوت همه پیشوایان اسلام به قرآن موجود
بررسى کلمات پیشوایان بزرگ اسلام علیهم السلام ( که جانشین رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بودند و مسئولیت حفظ دین را برعهده داشتند) نشان مى دهد که از همان آغاز اسلام مردم را به تلاوت و بررسى و عمل به همین قرآن موجود دعوت مى کردند، و این خود نشان مى دهد که این کتاب آسمانى به صورت یک مجموعه دست نخورده در همه قرون از جمله قرون نخستین اسلام بوده است.[9]
4 . خاتمیت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
اصولا پس از قبول خاتمیت پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله و سلم - و این که آیین اسلام آخرین آیین الهى است و رسالت قرآن تا پایان جهان برقرار خواهد بود، چگونه مى توان باور کرد که خدا این یگانه سند اسلام و پیامبر خاتم -صلی الله علیه و آله و سلم- را پاسدارى نکند؟
با توضیحاتى که ذکر شد به خوبى معلوم مى شود که قرآن چنان که در گذشته تحریف نشده، و مقتضاى هر یک از دلیل هاى دوم و سوم و چهارم این است که در آینده هم تحریفى صورت نخواهد گرفت.
==================================
پی نوشت ها:
[1] .نحل / 68 : و پروردگار تو به زنبور عسل (وحى) [و الهام غریزى] نمود که: (از کوهها و درختان و داربستهایى که مردم مىسازند، خانههایى برگزین!
[2]. ر.ک: مصباح یزدى، محمد تقى، آموزش عقاید، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، ص 318.
[3]. ر.ک: طباطبائى، محمد حسین، قرآن در اسلام، ص 197
[4]. در این جا به برخى از علماى بزرگ امامیه که به صراحت قائل به عدم تحریف هستند اشاره مى شود:
الف ـ شیخ طوسى در ابتداى جلد اوّل تفسیر تبیان، ج1، ص3 ؛
ب ـ طبرسى در مقدمه تفسیر مجمع البیان ؛
ج ـ سید مرتضى که از اعظم علماى امامیه در قرن چهارم هجرى است که کلام وى در مقدمه مجمع البیان آمده است ؛
د ـ شیخ صدوق در کتاب الاعتقادات، ص93 ؛
هـ شیخ مفید در کتاب اجوبة المسائل السرویة، مطبوع در مجموعة الرسائل، ص266 ؛
و ـ سید بن طاووس، در کتاب «سعد السعود» ص 144 ؛
موارد فوق از کتاب منشور عقاید امامیه، آیت الله جعفر سبحانى صفحه 142 نقل شده است .
[5]. مصباح یزدى، محمد تقى، آموزش عقاید، ص306
[6]. براى توضیح بیشتردر اثبات عدم تحریف و نقد دلایل مدعیان تحریف رجوع شود : سبحانى، جعفر، منشور عقاید امامیه، ص143؛ و موسوی خمینى، سید روح الله، تهذیب الاصول، ج2، ص96.
[7] . حجر / 9 .
[8]. مصباح یزدى، محمد تقى، آموزش عقاید، ص320ـ322
[9]. ر.ک. نهج البلاغه، خطبه 133،176،198
منبع:andisheqom.com
در ادامه بخوانید
احادیثی در باب توسل به قرآن احادیثی درباره ی قرآن کریم اخلاق خانوادگی پیامبر (ص) ترازوی اعمال در روز قیامت چگونه است؟ روایات در باب ثواب قرائت قرآن در ماه رمضان سوره ای با فضلیت برای اموات !عیدقربان، جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه ابراهیمیان مبارک باد.
کارت پستال ویژه عید قربان
کارت پستال ویژه عید قربان
عید سعید قربان
تصاویر عید قربان
تصویر کارت پستال عید قربان
کارت پستال ویژه عید قربان
کارت پستال ویژه عید قربان
گردآوری : بخش سرگرمی بیتوته
در ادامه بخوانید
کارت پستال ویژه عید سعید قربان - سری پنجم کارت پستال ویژه عید قربان - سری سوم اس ام اس تبریک عید سعید قربان (4) اس ام اس تبریک عید سعید قربان (5) عید قربان، روز قربانی کردن وجود نفسانی کارت پستال عید سعید قربان
طرز تهیه صبحانه ای مقوی با جوی دو سر
امروز طرز تهیه صبحانه ای مقوی با جوی دو سر را به شما آموزش می دهیم. این صبحانه را باید گرم و بهتر است تازه مصرف کنید.
مواد لازم برای جوی دو سر پخته با نارگیل برشته :
روش تهیه جوی دو سر پخته با نارگیل برشته :
فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید سپس یک ظرف گود به ابعاد حدودا 20 سانتیمتر را با روغن نارگیل یا هر روغن گیاهی دیگر چرب کنید.
تخم کتان را با آب در ظرفی بریزید کنار بگذارید نارگیل رنده شده را در سینی بریزید و در فر در حال گرم شدن بگذارید. وقتی نارگیلها بعد از 4-3 دقیقه طلایی، قهوه ای شدند سینی را بیرون بیاورید.
کاسه ای بزرگ بردارید و جو، بادام و نیمی از نارگیل برشته را در آن بریزید. میوه خشک، شکر و نمک را هم اضافه کرده، مواد را با هم مخلوط کنید.
تخم کتان را دریک کاسه بزرگ بریزید. عسل و شیر را هم به آن بیفزایید و هم بزنید. در حین هم زدن روغن نارگیل را هم اضافه کنید تا با دیگر مواد مخلوط شود. حالا مواد خشک را به این کاسه افزوده و مخلوط کنید.
مواد را در ظرف چرب شده بریزید و در فر قرار دهید تا به مدت 40 دقیقه حرارت ببینند. وقتی کنارههای مواد طلایی، قهوهای شد، حرارت را تا 200 درجه سانتیگراد زیاد کنید و مواد را ۵ تا ۸ دقیقه دیگر حرارت دهید.
بعد از این مدت ظرف را بیرون بیاورید. در این حالت مواد باید حالت چیپسی پیدا کرده باشند؛ یعنی گوشه ها قهوه ای رنگ و برشته شده باشند.
جوی برشته را گرم سرو کنید. به دلخواه میتوانید کمی خامه، انجیر یا هر میوه دیگر فصل و نارگیل برشته بیشتر به آن بیفزایید. این صبحانه وقتی تازه مصرف میشود طعم بهتری دارد. اما میتوانید تا 3 روز آن را در یخچال نگه دارید. فقط موقع مصرف یادتان باشد دوباره آن را در فر یا مایکروفر گرم کنید.
منبع : مجله آشپزی مثبت - bartarinha.ir
لذت آشپزی با بیتوته
سالاد نان و دانه های سویا سس ها چاشنی های محبوب غذاها سس کچاپ طرز تهیه جوجه ترش و شیرین طرز تهیه خورش بامیه طرز تهیه خورش فسنجانبه گزارش باشگاه خبرنگاران، روز جمعه در منطقهای روستایی در کنتاکی به نام کمبلزویل، گاوی در یک مزرعه گوسالهای با دو صورت به دنیا آورده است.
این گوساله که بعد از به دنیا آمدن توسط صاحبانش، لاکی یا همان خوششانس نام گرفت، دو بینی، دو پوزه و چهار چشم دارد که از یک مغز دستور میگیرند اما دو چشم آن بینایی نمیکنند.
بیشتر حیواناتی که با این شرایط به دنیا میآیند در همان ساعات اولیه به دنیا آمدن جان خود را از دست دادهاند، به همین خاطر خانواده مک کوبین نگران هستند که این گوساله تا چند روز آینده بمیرد.
در قاب جلویی نکسوس 5X الجی دوربین 13 مگا پیکسلی قرار دارد
انتشار تصاویر رسمی نکسوس 5X الجی در 3 رنگ
هرچه به تاریخ معرفی رسمی نسل بعدی سری محبوب و باکیفیت نکسوس از سوی گوگل نزدیکتر میشویم، شاهد درز مشخصات و تصاویری منتسب بیشتری به آنها هستیم.
روز گذشته به لطف یک منبع چینی نزدیک به هواوی، تصاویر تبلیغاتی و بستهبندی نکسوس P6 منتشر گردیده و در ادامه همین افشاگریها هماکنون تصاویر رسمی نکسوس 5X الجی در چهار رنگ نیز منتشر شده است.
همچون P6، نکسوس الجی نیز از بدنهای یکپارچه در تنوع رنگ مشکی و آبی نفتی بهره برده و در قاب پشتی میزبان دوربینی 16 مگاپیکسلی مجهز به فوکوس خودکار لیزری در کنار سنسور اثر انگشت است.
در قاب پشتی نکسوس 5X الجی، دوربین 16 مگاپیکسلی قرار دارد
از جمله مشخصات احتمالی نکسوس 5 نسخه 2015 میتوان به صفحهنمایشی 5.2 اینچی با رزولوشن QHD، بلندگوهای استریو تعبیه شده در قاب جلویی، دوربین اصلی 13 مگا پیکسلی مجهز به فالش الایدی، تراشه مرکزی اسنپدراگون 808، 3 گیگابایت حافظه رم و بهرهمندی پیشفرض از اندروید مارشملو اشاره کرد.
منبع : farnet.ir
فناوری و تکنولوژی روز
آینده صنعت ساعتهای هوشمند با ورود کمپانی دل به بازار استفاده از آب جوش برای شارژ گوشی سوکت پنجره ای که انرژی خورشیدی ایجاد می کند شارژ تلفن همراه با ساعت مچی خورشیدی لپ تاپی با امکان احراز هویت از روی رگ های دست! معرفی تلفن اندرویدی برای مبتلایان به نقص بینایی