از دست ندهید:
معرفی انواع رقص های آذری و قفقازی (1)
معرفی انواع رقص های آذری و قفقازی (2)
معرفی محبوترین رقص آذربایجانی -یاللی
رقص کردی
آموزش رقص :
آموزش رقص کردی-رقص کردی (ههلپهرکی: Helperkê، ههلپهرین، Helperîn: رقصیدن)، رقصی گروهی و شامل چند نوع است. در تمامی این رقصها گروه که به صورت حلقهای دور هم گرد آمدهاند از چپ به راست حول نقطه ای میگردند.
در رقص کردی یک نفر راهنمای صف رقصندگان میشود و با چرخاندن دستمال و آغاز حرکات رقص را به بقیه منتقل میکند.
به این فرد راهنما «سرچوپیکش» گفته میشود. در صف رقص هر کس با دست چپ، دست راست نفر بعد را میگیرد که اصطلاحاً این حالت را " گاوانی" مینامند. گاهی گاوانی به معنی انتهای صف نیز میآید.در رقص کردی شیوه گرفتن دست همدیگر توسط افراد گروه بستگی به نوع رقص دارد.
انواع رقص کردی
از رقص های کردی میتوان دیلان، چهپی، سیپییی، گهریان و غیره... را نام برد.
چهپی یا چوپی رقص کردی ساده و دستهجمعی نسبتاً آرامی است که در ابتدای مراسم رقص از آن استفاده میشود.
در برخی رقصهای کردی مانند رقص گهریان که رقص بسیار سریعی است یکی از رقصندگان روبروی صف میایستد و با دو دستمال بلند در دست به رقص ادامه میدهد که به این حالت در رقص کردی «دودستماله» میگویند.
سێپێێی (یا سپیی) نیز رقص کردی نسبتاً تندی است که منشأ آن مناطق مکریان مانند مهاباد و پیرامون آن بودهاست.
دیلان رقصی کردی گروهی است که یک در میان پسر و دختر دست همدیگر را میگیرند.
رقص کردی در زمان های قبل از اسلام ذکری بود برای خداوند وهمچنین در اکثر مواقع آنرا در مقابل معبد آناهیتا و برای باز گو کردن وقایع جنگهایشان به نمایش می گذاشتند.
رقصهای محلی با موسیقی کردی پیوندی ابدی داشته و معمولاً زنان و مردان عشایر در مراسم شادی به دور از ابتذال دایره وار دست یکدیگر را گرفته به پایکوبی میپردازند، در اصطلاح محلی این حالت را گنم و جو (یعنی گندم و جو) مینامند (در منطقه مهاباد به آن رَشبَلک میگویند).
تقسیمبندی رقصهای کردی :
رقصهای محلی کردی را به دو دسته میتوان تقسیم نمود:
۱- رقصهای مذهبی
۲- رقصهادی محلی کردی (عشیرهای)
الف - رقصهای مذهبی:
آموزش رقص-منظور از این رقصها، حرکات پر شور در اوایش میباشد که به سماع معروف بوده و در تکایا اجرا میشود در این نوع رقص دراویش در عالم بیخودی حرکات سر و گردن خود را موسیقی ریتمیک هماهنگ کرده اصطلاحاً در وجد به سماع میپردازند.
ب - رقصهای محلی کوردی عشیرهای:
آموزش رقص-رقصهای محلی کردی را میتوان از ریشه دارترین و کهنترین رقصها دانست. هل پرین (حمله کردن) یا رقص کردی در گذشته صرفاً با هدف آماده سازی و تقویت نیروی جسمانی و روحی مردم مناطق کردنشین انجام میشد چرا که مردمان این مناطق در گذشتههای نه چندان دور همواره شاهد جنگهای قبیلهای بودند و همین امر حفظ و آمادگی همیشگی را طلب میکرد لذا مردمان این مناطق در وقفههای بین جنگها و به مناسبتهای مختلف دست در دست یکدیگر آمادگی رزمیو شور و همبستگی پولادین خویش را به رخ دشمنان میکشیدند.
رقص کردی را یک رقص رزمیمیدانند که دارای صلابت و متانتی خاص بوده و یاد آور یکپارچگی این مردمان غیور در تمامی ادوار میباشد.
در رقصهای کردی تمامی رقصندگان به سر گروه چشم دوخته و با ایجاد هماهنگی خاصی وحدت و یکپارچگی یک قوم ریشه دار را به تصویر میکشند برخی رقصهای کردی دارای ملودیهای خاصی بوده و توسط گروهی از زنان ومردان اجرا میشوند و در برخی از رقصها یکی از رقصندگان از دیگران اجرا شده و در وسط جمع به تنهایی به هنرنمایی میپردازند و در این حالت معمولاً رقصنده دو دستمال رنگی در دستها نگه داشته و با آنها بازی میکند که اصطلاحاً به این نوع رقص دو دستماله میگویند و بیشتر در کرمانشاه مرسوم است.
نمایشها و رقصهای کردی را میتوان به چند قسمت اصلی ذیل تقسیم کرد:
۱- گه ریان ۲- پشت پا ۳- هه لگرتن ۴- فه تاح پاشا۵- لب لان۶- چه پی ۷- زه زنگی ۸- شه لایی ۹- سی جار ۱۰- خان امیری
رقص گهریان :
آموزش رقص-رقص کردی گهریان:گهریان در زبان کردی به معنی گشت و گذار و راه رفتن بوده و حرکات مختص این رقص نیز معنای گشت و گذار در ذهن تداعی میکنند.
گه ریان دارای دو مقام بوده که یکی متعلق به مناطق روستایی و دیگری مناطق شهری میباشد این رقص نرم و آهسته و با لطافتی خاص شروع شده و به تدریج تندتر میشود. ملودی مربوط به این رقص با تنوع در ریتم و نوساناتی در اجرا تا پایان ادامه مییابد.
در این رقص در واقع تاثیر گشت و گذار در زندگی کردها به نمایش گذاشته میشود و تنوع ریتم در این رقص گویای تجربیاتی است که در گشت و گذار به دست میآیند و میتوان گفت این رقص زیبا تبلیغی است برای خوب نگریستن در اشیاء و طبیعت.
در این رقص کردی زندگی با فراز و نشیب و زیر و بم هایش به تصویر کشده شده و بر ضرورت بینایی و کسب تجربه برای رویارویی با رودخانه پر تلاطم زندگی تاکید میشود. این رقص، رقصندگان را برای رقصهای پر تحرک تر بعدی آماده میکند.
تقریباً در کل مناطق کردنشین ملودی این رقص به شکلی یکسان نواخته میشود و در این رقص نخستین حرکت با پای چپ آغاز شد و حرکت پای دیگر همواره با سر ضربهای دهل که معمولاً باریتم دو تایی اجرا میشوند عوض میشود.
رقص پشت پا:
رقص کردی پشت پا:پشت پا رقصی است که کمی تندتر از گه ریان اجرا شده و در بیشتر مناطق کردنشین مخصوص مردها میباشد رقص پشت پا همانطور که از نامش پیداست انسان را به هوشیاری و به کارگیری تجارب میخواند تا مبادا شخص در زندگی از کسی پشت پا بخورد.
رقص کردی ههلگرتن :
هه لگرتن در لغت به معنای بلند کردن چیزی میباشد. این رقص کردی بسیار پر جنب و جوش و شاد اجرا میشود که با شور و جنب و جوش بسیار به سوی هدف روانه است. ریتم تند ملودی مخصوص این رقص کردی هر گونه کسالت و خمودی را نفی کرده و بر اهمیت نشاط و هدفمندی در زندگی تاکید دارد.
رقص فتاح پاشایی :
فتاح از نظر لغوی به معنی جنبش و پایکوبی است.
ملودی این رقص کردی در سر تاسر کردستان به شکلی یکنواخت و با ریتمی تند اجرا میشود و لذا این رقص کردی بسیار پر جنب و جوش میباشد بیشتر مردم کردستان از این رقص استقبال میکنند. این رقص نشانگر انسانی است که به شکرانه کسب موفقیتها و استفاده از نعمتهای خداوندی خوشحالی خود را به نمایش گذاشته است.
رقص کردی لب لان :
این رقص با ریتمی نرم و آهسته پس از فتاح پاشا اجرا میشود و میتوان در آن لزوم تنوع در زندگی را مشاهده کرد. پس از اجرای پر جنب و جوش رقصها گه ریان، پشت پا، هه لگرتن و فتاح پاشا به ضرورت، رقصندگان لب لان میرقصند تا کمی استراحت کرده و تجدید قوا کنند رقص لب لان در واقع انسان را از غلبه احساسات زودگذر نهی کرده، وی را پس از طی مرحله ضروری شور و مستی به قلمرو تفکر دور اندیشی و باز نگری رهنمون میسازد در این رقص، شرکت کنندگان آرامش خاصی را احساس میکنند.
رقص کردی چهپی :
رقص چهپی همانطور که اسمش پیداست به معنای چپ میباشد ملودی این آهنگ با وزن دو تایی اجرا شده و در بیشتر مناطق کردنشین از جمله کرمانشاه، کردستان، سنجابی، بسیار از آن استقبال میشود.
فلسفه این رقصکردی قوت بخشیدن به قسمت چپ بدن میباشد چرا که معمولاً قسمت چپ بدن در انجام امور روزمره نقش کمتری داشته و به مرور زمان تنبل میشود و برای استفاده متعادل از تمامیت جسمانی همواره باید بکارگیری اعضاء سمت چپ بدن آنها را تقویت کرد.
به همین منظور در رقص چه پی قسمت چپ بدن تحرک بیشتری یافته و از خمودگی خارج میگردد. در منطقه کرمانشاه بیشتر زنها از این رقص استقبال میکنند.
رقص کردی زهنگی یا زندی :
در این رقص رقصندگان یک قدم به جلو گذاشته و سپس یک قدم به عقب میروند و این حالت تا پایان ادامه مییابد در این رقص ضرورت احتیاط، دور اندیشی و تجزیه و تحلیل عملکرد از جانب انسان به تصویر کشیده میشود. در واقع در این رقص سنجیده گام برداشتن تبلیغ میگردد.
رقص کردی شه لایی :
این رقص را که با ریتم لنگ اجرا میشود میتوان یک تراژدی شکست دانست در این رقص کردی قدمها لنگان لنگان برداشته میشوند تا شکست در برابر چشمان حضار ترسیم گردد و در ترسیم این مصیبت کسی زبان به سخن نگشاید.
رقص کردی سه جار :
این نوع رقص کردی با ریتم آرام و گاهاً تند است که همان طور که از اسمش بر میآید به معنی سه بار (سێ در رسم الخط کوردی) است که در آن سه حرکت پا و سه حرکت به جلو وجود دارد و به گونهای یاد آور عدد مقدس ۳ در فرهنگ فلکلوریک کردهاست.
آموزش رقص بلوچی
آموزش رقص-رقص بلوچی -بر گونههای مختلفی تقسیم میشود که هر کدام در مناسبت ویژهای به اجرا گذاشته میشوند؛ در یک تقسیم بندی میتوان رقص بلوچی را به دو نوع مردانه و زنانه تقسیم بندی کرد (اگرچه این رقصها در گذشته به صورت گروهی مرد و زن نیز اجرا میشدهاند).
از انواع رقص زنانه بلوچی میتوان به رقص چاپی اشاره کرد که صورت ویژه آن کوبیدن متناوب پا بر زمین به دنبال ضربهای مشخص ساز دایره میباشد.
در میان رقصهای مردانه بلوچ نیز میتوان به رقص شمشیر و یا صورت ساده تر آن یعنی رقص چوب اشاره کرد که به همراه دهل و ساز (به زبان بلوچی دول و ساز) اجرا میشوند.
رقص بلوچی آمیزهای است از حرکات ریتمیک دستان رنانی که پر از النگوهای نقرهای است. همانند آنچه که در دوره پهلوی در ایران و توسط گروهای فلکلور رایج بوده است.
رقص محلی لری در کهگیلویه و بویراحمد:
آموزش رقص-در استان کهگیلویه و بویراحمد مردان و زنان پایبند به فرهنگ و اصول قومی و عشایری خود به مانند دیگر بخش های قوم بزرگ لر از ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی خاصی تبعیت می کنند ، که این نمودهای فرهنگ قومی از ریشه مشترک ، تنومند و دیرین فرهنگ قوم بزرگ لر هستند. یکی از این مقولات رقص و حرکات موزون در نزد لرهای کهگیلویه و بویراحمد است.
رقص چوب بازی مردان و نیز رقص دستمال بازی زنان در بین مردمان سرزمین چهارفصل کهگیلویه وبویراحمد متداول است.
رقص چوب بازی :
آموزش رقص-چوب بازی مردان که ترکه بازی نیز گفته می شود سنبل خشونت ، شور ، هیجان و نیز تند و
خشن و پر تحرک است.
چوب بازی یا ترکه بازی رقصی است جدی و پرتحرک که تقویت روحیه جنگ آوری و آفندی را در خود دارد.بدین سان که یکی از مردان چوب بلندی را که به قطر ۲ تا ۳ سانتیمتر و ارتفاع ۵/۱ متر و بیشتر از نوع ترکه است ، بدست می گیرد و وظیفه اش فرود آوردن ترکه یا چوبدستی و زدن ضربه به پای طرف مقابل است. مدافع بر آن سعی است تا چوبدستی را با حرکت چوب خود دفع کند و مانع اصابت چوبدستی به پایش شود.در خلال این مدت شهنا زن ﴿ سرنا زن ﴾ تبیره زن بهکارشان ادامه می دهند و با چند بار رفت و برگشت طرفین که هماهنگی با ساز و دهل دارد.
در فرصتی مناسب چوبدستی کوچکتر که در دست ضارب است ، اشتلم کنان فرود می آید و قبل از فرود آمدن ضربه ، های و هوی و ناورد کردن ضارب به گوش تماشا چیان می رسد.
ضارب وظیفه دارد چوب بزرگتر را که آلت دفاعی است بردارد و چوب کوچکتر را به دست مضروب یا فرد دیگری بدهد.در صورت متشخص بودن متهاجم برای رعایت احترام او ، یکی از اطرافیان که اغلب از منسوبان او است چوب دفاع را از او می گیرد . در این میان هم تعارفات به گونه ای عجولانه رواج دارد.و دور تسلسل ادامه می یابد تا توشمال یا مهتر ﴿ ساز و دهل زن ﴾ پس از یکی ، دو ساعت پایان بازی را اعلام می کنند و آنگاه زنان کار رقص را از سر می گیرند.
رقص چوپی یا دستمال بازی :
آموزش رقص-رقص زنان که چوپی گفته می شود بر دو نوع سه پا و پنج پا است ، کاملا آرام و ملایم و خالی از نشاط و شور و نمادی از متانت و بردباری و تحمل مشقاتی است که در طول تاریخ بر زنان روا شده است.
رقص زنان به گونه گروهی ملبس به لباس های زینتی در میدان به صورت دایره است که با داشتن دو تکه دستمال رنگی در هر دو دست بصورتی آرام و با نظم کامل انجام می شود . این خود احترام عمیق به زن را به اثبات می رساند و دو گونه رقص نیز در یک زمان انجام نمی پذیرد.
در این رقص زنان صفی دایره شکل تشکیل داده و بصورت هماهنگ و منظم دستمال های رنگی را که در دستان خود دارند در هوا می چرخانند ، توام با رقص منظم و آهنگین پا.این رقص با همراهی ساز و دهل و سرنا است.
رقص محلی بختیاری
رقصعروسی
در مراسم عروسی زن ومرد بطور گروهی باهم میرقصند و با اینکه قید و بند حجاب کاملاً در این منطقه وجود دارد ر(البتهبرایغریبهها)، در مراسم شادمانی شرکت آنها در رقصهای گروهی مجاز است و میتوانند دست در دست دیگر رقصندگان با آهنگ ساز و دهل برقصند.
رقص دستمال
رقص محلی زنان در این هنگام تماشایی است، زیرا زنان با لباسها ی رنگارنگ و زیور آلات مخصوص، در رقص دستمال شرکت میکنند. دو عدد دستمال در دو دست خود میگیرند و با تکان دادن دست و پا و جلو و عقب رفتن، در محیط دایره فرضی میرقصند، در حالی که تماشاگران آنها را در بر گرفتهاند هرکه قدرت تحمل رقص بیشتری را داشته باشد مورد تشویق تماشاچیان قرار میگیرد.
رقص آرام
در این نوع رقص، رقصندگان سه قدم به طور ضربی به جلو بر میدارند و دو قدم به عقب بر میگردند و این رفتار طوری تنظیم شده است که از دایره منظم رقص خارج نمیشوند، ریتم این نوع رقص به نسبت رقصهای دیگر بختیاری آرام است.
رقص تـند
در این نوع رقص نیز حرکات پاها مثل رقص آرام است با این تفاوت که رقص ریتم تندی دارد. اجرا کنندگان رقص دستمالها را تندتند به دور سر میچرخانند و روی شانهها میاندازند. گامها نیز به صورت تند به طرف جلو برداشته میشوند ولی رقصندگان به عقب بر نمیگردند.
رقص مجسمه
این رقص با آهنگ ساز اجرا میشود. هر وقت که نوای ساز قطع میشود، رقص کننده نیز در همان حال به آن حالتی که آخرین لحظه آهنگ بوده، در جای خود میایستد و تا آهنگ بعدی نواخته نشده حق ندارد از خود حرکتی ظاهر نماید. مهارت رقصنده در حالتی مشخص میشود که بتواند به موقع توقف کند و به موقع حرکت نماید.
رقص عربی
آموزش رقص-رقص عربی یا رقص شرقی یا رقص خاورمیانهای، که در غرب به «رقص شکم» Belly dance شهرت یافتهاست، رقصی عموماً ویژهٔ زنان است. شاید اطلاق نام "رقص شکم" به این نوع رقص چندان بامسمی نباشد چرا که در رقص عربی اکثر قسمت های بدن به کار گرفته شده و مهمترین حرکت های این رقص،حرکت های باسن است.
این رقص و موسیقی مربوط به آن تقریبا همان موسیقی و رقص دوران ساسانیست. خسرو پرویز که بسیار به هنر علاقمند بود از سراسر ایران هنرمندان را گردآوری کرده و زمینه رشد آنان را فراهم می نمود. در این زمان موسیقی ساسانی و رقص ساسانی شکل گرفت.
پس از یورش اعراب چون اعراب ساز و موسیقی نداشتند این موسیقی در دربار بنی عباس دوباره شکوفا شد و هنرمندان ایرانی دوباره به هنرنمایی پرداختند. اما از آنجا که پس از حمله اعراب بسیاری از اسناد تاریخی سوزانیده شد ، مستندات زیادی از رقص و موسیقی ساسانی باقی نماند و به اشتباه این رقص و موسیقی را عربی نام نهادند در حالی که در عربستان اصلا سازی در کار نبود که موسیقی و رقص را در پی داشته باشد.
البته در مورد تاریخ و پیدایش رقص عربی تئوری های دیگری نیز وجود دارد که منشا این رقص خاورمیانه یا شمال افریقا بوده است.
از دنیای هنر و هنرمندان بیشتر بدانید
رقص رقص فولکلوریک آذربایجانی معرفی رقص قایتاغی معرفی انواع رقص های آذری و قفقازی (1) معرفی رقص تره کمه قابلیت های رقص ملی آذربایجانبر اساس تحقیقات موسسات آماری معتبر، کمپانی سامسونگ در سه ماهه دوم سال 2015 همچنان به عنوان بزرگترین تولید کننده اسمارت فونها در جهان به شمار میرود! در این حوزه، سامسونگ 21 درصد از مجموع فروش را به ثبت رسانده و اپل با 14 درصد در رتبه دوم است. کمپانی خوش نام هوآوی نیز با ثبت 9 درصد همچنان در رده سوم باقی مانده است. کمپانیهای چینی دیگر یعنی شیائومی و ZTE هر کدام با 5 درصد در رتبههای بعد قرار دارند.
به عبارت دیگر اگر حوزه تلفنهای ساده یا Feature Phone ها را نیز به این سهم فروش اضافه نماییم، سامسونگ با ثبت 19 درصد از فروش جهانی این نوع دستگاهها توانست به عنوان برترین کمپانی در سه ماهه دوم سال 2015 معرفی شود. در این حوزه نیز اپل با فروش 10 درصدی در رتبه دوم قرار داشته و هواوی با 7 درصد در تعقیب آنهاست. نوکیا با 6 درصد و کمپانیهای ZTE، شیائومی، آلکاتل و الجی نیز با سهم 4 درصدی در رتبههای بعدی قرار دارند.
با اینکه در برهه زمانی فعلی باید سامسونگ را رهبر بلامنازع اسمارت فونها در اکثر کشورهای جهان دانست اما در شمال آمریکا، اپل با سهمی 31 درصدی بالاتر از این شرکت کرهای قرار دارد. سامسونگ در این منطقه با 24 درصد در رتبه دوم بوده و پس از آن الجی با 15 درصد فروش، سوم است. رتبههای چهارم و پنجم نیز به ترتیب در اختیار ZTE و آلکاتل است.
تولید اسمارت فونها در نیمه دوم سال جاری میلادی به 75 درصد از کل این صنعت رسیده است. همچنین 50 درصد از کل اسمارت فونهای تولید شده در سه ماهه آخر توانایی پشتیبانی از شبکه 4G LTE را داشتهاند. حال که صحبت از LTE شد جالب است بدانید که ایالات متحده و چین جمعا 67 درصد از بازار گوشیهایی که توانایی پشتیبانی از شبکه LTE دارند را در اختیار دارند.
از تاریخ 31 دسامبر و با آغاز سه ماهه آخر سال 2015، با فروش و عرضه رسمی آیفونهای جدید باید منتظر بروز تغییراتی جدی در بازار بود!
اخبار تکنولوژی - آی تی رسان
فناوری و تکنولوژی روز
ابداع چراغ هوشمندی که کارهای شگفت انگیز انجام می دهد! با کدهای مخفی موبایل آشنا شوید بررسی کامل Samsung Galaxy Note ترفندهای جالب از گوشی های سامسونگ فهرست افراد مهم در تبلت و تلفنهای همراه مشخصات فنی وقیمت تبلت گلکسی سامسونگ
اخبار گوناگون - برترینها
در گوگل مپ نقشههای دقیق و کاملی از زمین ارائه میشود.
سرویس گوگلمپ یکی از محبوبترینها در بین کاربران است. محبوبیت این برنامه بهحدی است که گوگل ترجیح داد تا نسخه مخصوصی از آنرا برای اسمارتفونها ارایه دهد. با نصب این برنامه برروی گوشیهای هوشمند خود، دیگر نیازی بهنقشههای غولپیکر یا سیستمهای ناوبری نداریم!
گوگلمپ را برای اسمارتفون و تبلتها میتوان اینگونه تعریف کرد؛ جهان، بهمعنای واقعی کلمه در جیب شما! اطلاعات بسیاری را درباره شهرها و مسیرها تنها با صرف کمی وقت و لمس چند گزینه، میتوانید بهدست آورید. البته ویژگیهای گوگلمپ برای گوشیهای هوشمند بهحدی گسترده است که هنگامکار با آن، احتمالا اصلا متوجه برخی نخواهید شد. یافتن برخی قابلیتها نیز چندان ساده نیست؛ بنابراین امروز قصد داریم تا به معرفی چند ترفند بسیار کاربردی در گوگلمپ بپردازیم. با ما همراه باشید.
ترفند شماره 1: اضافهکردن مکان خانه و محلکار به گوگلمپ
یکی از اولین کارهایی که با گوگلمپ باید انجام دهید، تنظیمکردن محل خانه و کار شما در آن است. این عمل باعث خواهد شد تا نشاندادن مسیرها برای رفتن بهخانه، با تایپ و یا گفتن "منو بهخونه ببر!” سادهتر شود. گوگل، همچنین از این مکانها برای اطلاعات مربوط به آبوهوا و ترافیک در سرویس Google Now استفاده میکند. برای انجام اینکار، مراحل زیر را دنبال کنید:
• گوگلمپ را باز کنید.
• بهراست سوایپ کرده و برروی "تنظیمات” ضربه بزنید.
• بهبخش Edit home or work وارد شده و برای اضافهکردن مکان خانه و محلکار خود به گوگلمپ، گزینه ویرایش آدرسهای هرکدام را لمس نمایید.
ترفندهای مفید و کاربردی در گوگل مپ
ترفند شماره 2: بهمکانهای موردعلاقه خود نام مستعار بدهید!
خانه و محلکار برای همه مکانهای بسیار مهمی هستند اما ایندو، تنها جایی نیستند که ما معمولا بهآنها نیاز داریم؛ رستورانها و … برای بسیاری از اهمیت برخورددار هستند.
برنامه گوگلمپ بهشما اجازه میدهد تا برای مکانهایی که ممکن است نتوانید بهآسانی جستجو نمایید، نامهای سفارشی تعریف کنید. شما همچنین میتوانید تا نام مکانهای مورد علاقه خود را با نامهای مستعاری که برای آنها درنظر دارید، عوض نمایید:
• گوگلمپ را باز کنید.
• یک آدرس را جستجو یا آیکون سنجاق را لمس کرده و برروی مکان مدنظر خود بکشید.
• از پایین، نام مکان یا آدرس مدنظر خود را لمس کنید.
• از بالا، سمتراست، برروی علامت "سهنقطه” ضربه بزنید.
• گزینه Edit name را لمس کرده و نام مکان مدنظر خود را به نامی دلخواه، تغییر دهید.
ترفند شماره 3: مکانهای مدنظر خود را "ستارهگذاری” کنید!
یکراه دیگر برای ذخیره مکانهای موردعلاقه خود، ستارهگذاری آنها است. انجام اینکار، باعث خواهد شد تا مکانهای موردعلاقه شما به بخش "Saved Places” یا "مکانهای موردعلاقه” افزوده شود و یک ستاره زردرنگ را برای هرمکان در نقشه، نشان دهد. این، یک راهعالی برای ذخیرهکردن مکانهایی است که شما آنها را دوست دارید:
• گوگلمپ را باز کنید.
• یک آدرس را جستجو نمایید یا آیکون سنجاق را لمس کرده و برروی مکان مدنظر خود بکشید.
• از پایین، نام مکان یا آدرس مدنظر خود را لمس کنید.
• برروی آیکون "ستاره” ضربه بزنید.
در گوگلمپ می توان نقشه ها را به صورت آفلاین ذخیره کرد.
ترفند شماره 4: ذخیرهکردن نقشهها برای استفاده بهصورت آفلاین (بدون اینترنت)
همانطور که گفتیم با داشتن گوگلمپ، جهان زیر دستان شما خواهد بود و این چیزی است که باعث شده تا گوگلمپ خارقالعاده باشد؛ اما اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید، این سرویس تقریبا بلااستفاده است و باعث میشود تا دوباره بهیکی از نقشههای کاغذی نیاز پیدا نمایید. خوشبختانه گوگلمپ بهشما اجازه میدهد تا نقشهها را بهصورت آفلاین ذخیره کنید. این بدین معنی است که میتوانید تا یک محدوده خاص ( همان مکانی که نقشه آنرا ذخیره کردهاید) از مسیریابی گوگلمپ بدون اینترنت بهرهمند شوید. برای ذخیرهکردن نقشهها برای استفاده بهصورت آفلاین، مراحل زیر را دنبال کنید:
• گوگلمپ را باز کنید.
• بهسمت راست سوایپ کرده و برروی عبارت "Your places” ضربه بزنید.
• سپس، یکی از مکانهایی را که اخیرا مشاهده کردهاید، انتخاب نموده و تا بازشدن مکان مدنظر خود منتظر بمانید.
• از پایین، نام مکان یا آدرس مدنظر خود را بهبالا بکشید وگزینه Save map to use offline را لمس کنید.
• شما هماکنون باید محدوده مدنظر خود را انتخاب کرده تا گوگلمپ، آنرا برای استفاده آفلاین ذخیره نماید.
نقشههای آفلاین برای استفاده در مکانهایی که بهاینترنت دسترسی ندارید یا در مسافرت، بسیار مفید است. اگر میخواهید بهیک راهدور بروید، ایده بسیار خوبی است که قبل رفتن، نقشه آن منطقه را برای استفاده بهصورت آفلاین ذخیره نمایید.
ترفند شماره 5: استفاده از دستیار صوتی گوگل در هنگام رانندگی
شما احتمالا از فرمانهای صوتی که میتوانید به گوگل دهید، بهخوبی آگاه هستید. گوگلمپ نیز میتواند با تعداد بسیاری دستور صوتی بهخصوص در "حالت ناوبری” یا "navigation mode” بهکاربران خدمت نماید. در حالت ناوبری، یک آیکون "میکروفون” در بالای سمت راست وجود دارد که میتوانید برروی آن ضربه بزنید و صحبت کنید. در ادامه، بهبرخی از دستورات صوتی مهم میپردازیم:
• غیرفعال کردن voice directions با گفتن کلماتی نظیر ” be quiet” یا "mute”
"Show traffic”
"Show alternate routes”
"Next turn” to see what to do next
"How long until my next turn”
"Show satellite”
"Exit navigation”
این دستورات، هنگامیکه شما در حال رانندگی هستید، میتواند مفید باشد؛ زیرا استفاده از گوشیموبایل در هنگام رانندگی خطرناک است. بنابراین کافی است پیش از رانندگی برروی آیکون "میکروفون” ضربه بزنید و دستورات صوتی خود را بگویید.
با استفاده از گوگل مپ می توان جاذبههای گردشگری هر شهر را پیدا کرد.
ترفند شماره 6: مشاهده تمام مکانهای بازدیدشده در یک timeline یا جدولزمانی
یکی از جدیدترین ویژگیهایی که به برنامه گوگلمپ افزوده شده است، "Your timeline” نامیده میشود. گوگل اساسا میداند در تمام مدت شما کجا بودهاید. این چیزی است که در هنگام استفاده از برخی محصولات گوگل مانند "گوگلمپ” با آن موافقت میکنید. گوگل از این اطلاعات استفاده میکند تا بهشیوههای مختلفی، زندگی را برای شما سادهتر نماید. بهتازگی، قابلیتی به برنامه گوگلمپ افزوده شده که میتواند موقعیتهای مکانی شما را در یک timeline یا جدولزمانی نشان دهد. برای استفاده از آن، دو مرحله زیر را دنبال کنید:
• گوگلمپ را باز کنید.
• بهسمت راست سوایپ کرده و برروی عبارت "Your timeline” ضربه بزنید.
هماکنون، شما باید لیستی را مشاهده نمایید تا مکانهایی را که امروز بهآنها مراجعه کردهاید، بهشما نشان دهد. در بالای صفحه، میتوانید تاریخ متفاوتی را انتخاب کنید؛ شما میتوانید مشاهده نمایید که از چه وسیلهنقلیهای استفاده کردهاید؛ چهمدت در یک مکان بودهاید و اطلاعات بیشتری را درباره مکان مدنظر خود بهدست آورید. بهعلاوه، میتوانید در سمت راست، بالای صفحه برروی آیکون "سهنقطه” ضربه بزنید تا اطلاعات مکانی شما در یک روز حذف شود یا برخی گزینهها را تنظیم کنید.
ترفند شماره 7: مشاهده جاذبههای گردشگری در مکانهای ناآشنا
پیداکردن محلی برای صرف غذا یا انجام کاری در یک محل ناآشنا، میتواند کمی مشکل باشد. سرویسهای زیادی برای انجام اینکار وجود دارد اما گوگلمپ نیز میتواند چنینکاری را انجام دهد. شما میتوانید در شهری که آن را نمیشناسید، بهدنبال رستورانهای خوب، جاذبههای گردشگری و … آنجا بگردید. کافی است:
• گوگلمپ را باز کنید.
• برروی یک مکان زوم کنید تا زمانیکه نوار سفیدی در سرتاسر پایین دستگاه نشان داده شود. باید برروی آن، "Explore this area” یا " نام Explore” نوشته شده باشد.
• بعد از لمس نوار Explore، صفحهای ظاهر خواهد شد که توصیههای محلی بسیاری در آن نوشته شده است.
منبع:itresan.com
چند گام بالاتر
12+1 ترفند و نکته در «گوگلپلاس» آشنائی با امکانات جی میل ایمیل ارسال شده را بازگردانید !! جعبه ابزار گوگل فایلتکانی خانههای دیجیتال نحوه فعالسازی نوار جدید «گوگل»
دختران دیروز تعریف متفاوتی از ازدواج داشتند که با اندیشهها و دیدگاههای دختران امروز مغایرت دارد.
مقایسه دیدگاههای دختران در چند دهه قبل با دختران نسل امروز در رابطه با تشکیل زندگی خبر از تغییر زوایای فکری آنان میدهد. ازدواج، تشکیل زندگی مشترک و فرزندآوری علاوه بر پاسخ به نیازهای درونی برای حفظ و بقای جامعه مسألهای حیاتی و ضروری محسوب میشود و نمیتوان کاهش نرخ ازدواج را در جامعه امروز بیاهمیت جلوه داد. تغییرات حاکم بر جوامع، گسترده شدن ارتباطات در دنیای امروز و دستاوردهایی که دنیای دیجیتال به ارمغان آورده، سبب شده است دیدگاههای دختران امروز نسبت به مقوله ازدواج تغییر کند.
چشم اندازی متفاوت
دکتر قربانعلینژاد، روانشناس و خانواده درمان گر، به تعریف ازدواج در دهههای گذشته اشاره کرده و معتقد است، دختران دیروز تعریف متفاوتی از ازدواج داشتند که با اندیشهها و دیدگاههای دختران امروز مغایرت دارد.
در نگاه نسل جوان چند دهه گذشته، ازدواج به معنای ورود به دنیای استقلال، تعریف میشد و دختر دیروز با تصور اینکه با تشکیل زندگی مشترک مستقل خواهد شد بیتوجه به مشکلات و چالشهای احتمالی تن به ازدواجهای زودهنگام و بدون شناخت میداد. در واقع ازدواج چشم انداز وسوسه کنندهای بود که دختران را به رؤیاهای دست نیافتنی شان نزدیک میکرد.
تعریفهای ذهنی جوانان نسل گذشته از ازدواج باعث میشد پس از شکلگیری زندگی مشترک، دنیایی دیگر برای آنها رونمایی شــــــود و تعهد پذیری و قبول مسئولیت در شکلی دیگر ظاهر شده و آنها را غافلگیر کند. از طرف دیگر سبک ازدواج و انتخاب همسر در محدوده سنی خاص در نسلهای گذشته جنبه عادتی و تقلید پذیری نیز داشت.
دخترانی که نادیده گرفته شدند
از نگاه این روانشناس، دختران نسلهای گذشته که معمولاً ازدواج را به منزله پلی برای دستیابی به استقلال در نظر داشتند با قبول تعهدات جدید، قدم به دنیایی پر از مسئولیت و چالش میگذاشتند که بیشترین مسئولیتها بر عهده زن بود و کلید حل مشکلات و دوام دادن به ساختاری که چندان هم برنامه ریزی شده و درست نبود دردست زنان قرار داشت.
در واقع دختران دیروز تصور میکردند، جبران اختلافات و کم و کاستیهای زن و شوهری که معمولاً در تفاوتهای فرهنگی و بینشهای نادرست شناختی زن و مرد نسبت به یکدیگر ریشه داشت، باید توسط آنها رفع شود و این گونه بود که زنان در پاسخ به سیل توقعات و انتظاراتی که از سوی جامعه، والدین، فرزندان، همسر و خانواده اش بر آنها هجوم میآورد، کمر خم میکردند.
دکتر قربانعلی نژاد ادامه میدهد، اگر چه نمیتوان نقش مدیریتی و مسئولیتپذیری مردان نسل دیروز را نادیده گرفت اما شواهد نشان میدهد، مردان در گذشته تنها به اداره اقتصادی خانواده میپرداختند و مدیریت تنها به معنای نظارت بود و زنان مجبور بودند خانواده را در چارچوبی خـــــــاص مدیریت کنند و با کنترل مسائل حاشیهای، دست کشیدن از آرزوها و اهداف فردی و در نهایت نادیده انگاشتن خود در شرایطی سخت ساختار زندگی را حفظ کنند.
موج مدرنیته و ناپایداری روابط
دکتر فروع الدین عدل، روانشناس بالینی معتقد است تأثیر مدرنیته در تغییر دیدگاههای دختران نسل امروز را نمیتوان انکار کرد و بدیهی است گذر زمان در شکل و محتوای زندگی مردم اثرگذار است و این مسأله نحوه تعامل افراد با یکدیگر و همچنین چارچوبهای فکری و ارزشی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار میدهد. این روانشناس ادامه میدهد در گذشتههای نه چندان دور انتخاب بسیاری از موارد زندگی از قبیل شغل، همسر، محل زندگی و... در اختیار خود افراد نبود و همواره این بزرگترها بودند که به فرزندان خود الگوها را تحمیل میکردند و محدودیت دنیای فکری و اجتماعی افراد سبب میشد که گزینه دیگری متصور نباشد.
از همین رو اغلب افراد شغل مادری و پدری خود را دنبال میکردند و با افرادی که آنها تعیین میکردند وارد زندگی مشترک میشدند. به عقیده دکتر عدل، با رشد تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی، دایره فکری افـــراد وسیع تر شد و جوانان با الگوهای متفاوتی از زندگی آشنا و سپس آرام آرام خواستار استفاده از اطلاعات خود به جای اطلاعات پدران و مادران شان شدند. نیازهای خود را بهتر شناختند و گزینههای متعددی پیش رویشان قرار گرفت. این تغییرات اجتماعی، از طرفی به رشد فردی منجر شد و از سوی دیگر سردر گمی ناشی از نا آشنایی کامل با الگوهای جدید را بهوجود آورد. بنابر این هم وجه مثبت و هم وجه منفی داشت که البته عبور از این بحران اجتناب ناپذیر بوده و سرانجام به ثبات نسبی خواهد رسید. در گذشته، دختران بیش از پسران از انتخاب محروم بودند در حالی که در دنیای مدرن، دختران به حق انتخاب خود آگاه تر شدند و تلاش برای احقاق حق آغاز شد که جنبههای افراطی آن در سبکهای فمینیستی دیده میشود و تلاش برای دور شدن از ویژگیهای زنانه و اکتساب خصوصیات مردانه شاهد این ادعا است. از سوی دیگر امکان ادامه تحصیل برای دختران، تجارب جدیدی را برای آنان ایجاد کرد و سن ازدواج دختران را بالاتر برد و در این فاصله امکان خروج از اشتیاقهای نوجوانی و رسیدن به پختگیهای بیشتر اجتماعی را فراهم و خواستههای دختران را دگرگون ساخت.
عدل ادامه میدهد، دختـــــران کم تجربه دیروز جایشان را به دخترانی دادند که نظرات شخصی شان را جایگزین نظرات والدین کردهاند.
اما از آنجا که این تجربیات، امری نو و با سابقه تاریخی کم بود، تبعاتی نهچندان رضایت بخش نیز به دنبال دارد، از سوی دیگر روابط اجتماعی گستردهتر، شبکههای متعدد مجازی و رسانهها، حقایقی را برای هر دو جنس روشن کرد که شاید پیش از این وجود نداشت.
دختران تواناییهای خود را بهتر شناختند و به این واسطه، توقع و انتظاراتشان تغییر کرد و چارچوبهای کلیشهای مربوط به نقشهای زنانه و مردانه به چالش کشیده شد، از طرف دیگر آن چارچوبها رفته رفــــته سست تر و بیاعتبار تر شد، اگر چه چارچوب مشخص جدیدی هم جایگزین آن نشد و در همین راستا تنشها افزایش یافت و سوء تفاهمهای فراوانی بهوجود آمد.
دیدگاههای دختران امروز نسبت به مقوله ازدواج تغییر کرده است.
دختران آگاه در برابر الگوهای سنتی
دکتر قربانعلینژاد معتقد است، دختر امروز با حمایت خانوادهها، پیدا کردن شغل و ادامه تحصیل، استقلال خود را پیدا کرده است. از طرف دیگر پسران امروز نه تنها مانند پدرشان به تنهایی قادر به اداره خانواده نیستد بلکه مسئولیت پذیری در آنها نیز دستخوش عوامل تربیتی و فرهنگی شدهاست. در واقع دختران امروز کم و بیش از این مسأله آگاه هستند که پس از ازدواج باید همدوش همسران شان برای حفظ و بقای زندگی تلاش کنـــند و از کوچک ترین توان روانی و فیزیکی برای حفظ خانواده دریغ نکنند.
ساختارهایی که باید اصلاح شود
به عقیده کارشناسان حوزه علوم اجتماعی و روانشناسان، افزایش نرخ طلاق، بالا رفتن آمار سن ازدواج و کمرنگ شدن اشتیاق جوانان برای تشکیل زندگی مشترک نشان میدهد نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در دیدگاه خانوادهها و آماده کردن جوانان برای ورود به زندگی مشترک بیش تر از هر زمانی احساس میشود.
به عقیده دکتر قربانعلینژاد، تداوم جامعه سالم به پایهریزیهای فرهنگی اجتماعی برای شکلگیری زندگی مشترک و ایجاد ساختارها و الگوهای مناسب پیش از ازدواج پیوند خورده است و بدون برنامه ریزی و ایجاد ساختارهایی که تدوام بخش زندگی مشترک موفقیتآمیز است، نمیتوان مشکلات را رفع کرد. وی میافزاید نخستین گام برای پایه گذاری ازدواج سالم و پردوام، تشــــــــــکیل کانون هایی است که فرزندان را از نخستین سالهای زندگی برای اداره خانواده آماده کند. شکلگیری کانون هایی در مراکز آموزشی و پرورش همسران مسئولیت پذیر و آگاه به وظایف خود، باید گوی سبقت را از حمایت مالی و عاطفی والدین پس از ازدواج فرزندشان بگیرد، چرا که آمارها نشان میدهد، هر چه خانوادههای نوپا و همسران جوان از حمایت مالی والدین بیشتر برخوردار باشند، کم دوام تر بوده و خودمحوری و آسیب پذیری اعضای آن بیشتر مشاهده میشود. از طرف دیگر باید توجه داشت، محکوم کردن جوانان نسل امروز به بیمسئولیتی و فرار از مشکلات زندگی مشترک و ایجاد شکاف میان دختران و پسران جوان کاری از پیش نخواهد برد و این مشکلات تنها با سرمایه گذاری روانی و فرهنگی و تغییر دیدگاههای فردی از دوران کودکی رفع خواهد شد.
آمادهسازی کودکان امروز
دکتر عدل در این رابطه معتقد است، باید توجه داشت نخستین افرادی که معنا را در ذهن کودک ایجاد میکنند، پدر و مادر هستند. بنابر این نگرش کودک به خود، به زن یا مرد بشدت تحت تأثیر الگوهای رفتاری و فکری و هیجانی والدین است و با همان نگرشها به طور ناخودآگاه به سوی انتخاب همسر خواهد رفت. از این رو الگوهای مخرب باعث ایجاد زنجیره بیپایان این انتخابها میشود. از سوی دیگر تغییرات اجتماعی، سریع تر از آن چیزی بود که متولیان جامعه بتوانند برای همسو شدن با آن برنامه ریزی کنند و به جای آن تلاش بیهوده برای متوقف کردن این روند صورت گرفت که البته بیاثر یا بسیار کم اثر بوده است. نباید فراموش کرد هیچ گونه آموزشی در روندهای طبیعی آموزشی در این رابطه وجود ندارد و مواجه شدن با این چالش بزرگ به عهده خود افراد و تجارب شخصیشان است. این تغییرات در شکل و روش فرزندپروری هم اثرگذار بود. ارزشها و چارچوبهای تربیتی را دچار دگرگونی کرد. از سوی دیگر والدین که کودکان گذشته بودند و محرومیتها و محدودیتهای فراوانی داشتند، به طور نیابتی نیازهای برآورده نشده خود را در کودکی از طریق فرزندانشان ارضا میکنند و این مسأله آثار منفی خاص را به دنبال خواهد داشت. به نظر میرسد دگرگونی معیارها در دختران بسیار بیشتر از پسران است و این ناهماهنگی در این موارد خطر کم دوام بودن روابط را به دنبال خواهد داشت. یکی از نکات ظاهری در بحث انتخاب همسر این است که در گذشته چون پیدا کردن زوج به عهده بزرگترها بود، تقریباً همه توجهات و پیشنهادهای جدی به منظور شکلگیری ازدواج بود، و این پیشینه باعث شد دختران در عصر مدرنیته نیز هر پیشنهادی را جدی گرفته و آن را به معنی انتخاب شدن تعبیر کردند، در حالی که آزادیهای اجتماعی متأثر از تغییر جامعه، وضعیت را تغییر داده است و دختران باید بدانند هر توجه و پیشنهادی به معنی انتخاب به معنی جدی آن نیست و واکنش مناسب باید با توجه به شناخت بهتر صورت گیرد. در پسران نیز معیارها تغییر کرده است، الگوهای مشخص و مبتنی بر ارزشهای فرهنگی والدین سست شده و معیارهای ظاهری و جذابیتهای بیرونی پررنگتر شد و خطاهای بسیاری بههمین سبب در انتخاب صورت گرفته و زمان بیشتری لازم است تا دوباره معیارها همهجانبه شود.
منبع:سلامت نیوز
دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج
13 دلیل نادرست ازدواج 8 عادت بد که بعد از ازدواج باید ترک کنید آنچه قبل از ازدواج باید بدانید اول خودشناسی بعد ازدواج این موارد را پیش از ازدواج بدانید توجه به موفقیت در ازدواج