فان ساز

مجله تفریحی فرهنگی هنری

فان ساز

مجله تفریحی فرهنگی هنری

کدام شرکت‌های هواپیمایی به ایران بازگشتند؟



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , هواپیما

شرکت هواپیمایی کی ال ام اعلام کرده است چهار پرواز هفتگی بین فرودگاه شیفول آمستردام و تهران انجام خواهد داد و خدمات پرواز پاریس - تهران را که از ۲۸ فروردین امسال از سرگرفته شده است، کامل خواهد کرد.

 بازگشت شرکت های هوایی معتبر جهان به فرودگاه های ایران می تواند بخشی از مشکلات فعلی مردم را در این حوزه برطرف کند.

 

به گزارش ایرنا، در هفته‌های اخیر شاهد انجام پروازهای شرکت های معتبر جهان با هواپیماهای مدرن به ایران هستیم به طوری که هم اکنون شرکت هایی چون بریتیش ایر ویز، هواپیمایی اتریشی، هواپیمایی یونان ایر، ایر فرانس، ایر مالزیا، کوریا ایر لاینز پروازهای خود را بار دیگر به ایران برقرار کرده اند و شرکت هواپیمایی کی ال ام (KLM) نیز از ۹ آبان امسال پروازهای خود را به تهران آغاز می کند.

 

حمل ونقل هوایی در توسعه مراودات بین المللی نقش مهمی دارد و افزایش پروازهای هوایی به مقاصد مختلف دنیا با قیمت های رقابتی، بسیاری از محدودیت های مردم را در این بخش از بین می برد.

 

محدودیت تعداد ناوگان در شرکت های هواپیمایی با وجود هزینه های فزاینده موجب غیراقتصادی شدن این فعالیت در برخی شرکت های ایرانی و باعث به هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در این بخش شده است.

 

بر این اساس تا زمان نوسازی ناوگان و توسعه حمل و نقل هوایی، بازگشت شرکت های هوایی معتبر جهان به فرودگاه های ایران می تواند بخشی از مشکلات فعلی مردم را در این حوزه برطرف کند.

 

بیش از ۱۰۰ سال از آغاز فعالیت حمل و نقل هوایی در جهان می گذرد و تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد نفر در جهان با هواپیما جابجا شده اند و برخی از کارشناسان صنعت هوانوردی پیش بینی می کنند طی ۱۵ سال آینده بیش از ۶۵ میلیارد نفر در جهان با استفاده از این شیوه سفر خواهند کرد.

 

ناوگان هواپیمایی ایران با سن متوسط حدود ۲۰ سال، کشورمان را در این بخش در آخرین رتبه در میان ۱۰ کشور منطقه قرار داده است در حالی که با وجود ۶۰ فرودگاه در ایران و قابلیت پذیرش و اعزام سالیانه ۸۵ میلیون مسافر، برقراری پروازهای شرکت های خارجی می تواند در مقطع کنونی بسیاری از نیازهای صنعت هوانوردی کشور را تامین کند.

 

با آغاز اجرای برجام از دی ماه سال گذشته، صنعت هوایی کشور شاهد بازگشت ایرلاین ها به ایران بوده است؛ شرکت هایی که به دلیل احتمال تحریم های ظالمانه برای تداوم فعالیت خود در آسمان ایران با مشکل مواجه شده و ترجیح داده بودند که این عرصه را واگذار کنند.

 

از این رو شرکت های هواپیمایی بین المللی متعددی پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های غربی، با هدف بهره بردن از فرصت های فزاینده در ایران در دوران پسا تحریم، پروازهای خود را به ایران ازسرگرفته اند.

 

در هفته های اخیر شاهد انجام پروازهای شرکت های معتبر جهان با هواپیماهای مدرن به ایران هستیم به طوری که هم اکنون شرکت هایی چون بریتیش ایر ویز، هواپیمایی اتریشی، هواپیمایی یونان ایر، ایر فرانس، ایر مالزیا، کوریا ایر لاینز پروازهای خود را بار دیگر به ایران برقرار کرده اند و شرکت هواپیمایی کی ال ام (KLM) نیز از ۹ آبان امسال پروازهای خود را به تهران آغاز می کند.

 

شرکت هواپیمایی کی ال ام اعلام کرده است چهار پرواز هفتگی بین فرودگاه شیفول آمستردام و تهران انجام خواهد داد و خدمات پرواز پاریس - تهران را که از ۲۸ فروردین امسال از سرگرفته شده است، کامل خواهد کرد.

 

کی ال ام از سال ۱۹۹۱ میلادی پروازهایی خود را به تهران را آغاز کرد اما در اوایل سال ۲۰۱۳ این پروازها متوقف شدند و مقامات این شرکت هواپیمایی در آن زمان علت توقف پروازهای این مسیر را دلایل اقتصادی عنوان کردند.

 

نخستین هواپیمای شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز نیز پس از چهار سال وقفه در پرواز به تهران، دوازدهم شهریورماه گذشته در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به زمین نشست و قرار است در هر هفته ۶پرواز از لندن به تهران انجام دهد.

 

شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز برای نخستین بار در سال ۱۹۴۶ میلادی پروازهای خود را به ایران آغاز کرد، اما به علت تحریم های ظالمانه، این شرکت پروازهای خود را در سال ۲۰۱۲ به ایران قطع کرد.

 

با از سرگیری پروازهای بریتیش ایرویز به ایران، اکنون پرواز مستقیم بین تهران و لندن در هر هفته به ۹ پرواز افزایش یافته که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سه پرواز تهران - لندن و بالعکس و بریتیش ایرویز لندن - تهران و بالعکس انجام می دهند.

 

با افزایش پروازهای هوایی به ایران، شرکت های مهم جهان یکی پس از دیگری بار دیگر پروازهای بین المللی خود را به ایران برقرار کرده اند و اکنون بیش از ۴۴ شرکت خارجی به فرودگاه های ایران پروازهای برنامه ای دارند و در آینده نزدیک شاهد پرواز شرکت کی ال ام به تهران خواهیم بود.

 

دیروز (دهم مهر ماه) نیز نخستین پرواز هواپیمایی تای ایرویز نیز در فرودگاه بین المللی امام خمینی نیز به زمین نشست تا همکاری هواپیمایی ملی تایلند با ایران به صورت رسمی آغاز شود.

 

به گفته شارامپورن جوتیکاتیرا مدیرعامل شرکت هواپیمایی تای ایرویز اینترنشنال، ایجاد این خط هوایی بین دو کشور می تواند فرصت های جدید بسیاری را برای جذب گردشگران ایجاد کند، زیرا با سفر سالیانه ۲۵۰ هزار ایرانی به تایلند این خط هوایی می تواند در تسهیل تردد مسافران در این مسیر نقش مهمی را ایفا کند.

 

همچنین ثبات، امنیت، ایمنی مسیر و هدایت مطمئن متخصصان ایرانی پروازهای عبوری از فضای ایران را نیز از ۴۵۰ پرواز روزانه به بیش از دو برابر افزایش داده است و اکنون شرکت های بیشتری برای عبور از آسمان ایران اظهار تمایل می کنند.

 

در دو سال اخیر شرکت های زیادی به مقاصد ایران پروازهای خود را برقرار کرده اند و در این شرایط با افزایش مراودات بین المللی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف جهان، مردم نیز به سهولت می توانند به اقصی نقاط جهان با این شرکت ها سفر کنند.

 

افزایش پروازهای شرکت های خارجی به ایران نشان دهنده موفقیت ایران در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی در سطح بین المللی به شمار می رود.

 

ضرورت نوسازی ناوگان هوایی ایران

با این همه، صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از حوزه های مهم تاثیرگذار در ابعاد مختلف توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشورها به حساب می آید و همه کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه در منطقه برای توسعه حمل و نقل هوایی خود برنامه ریزی مناسبی را در نظر گرفته اند و شرکت های ایرانی نیز باید با نوسازی ناوگان هوایی خود از رقبای منطقه ای خود عقب نمانند.

 

در این راستا پیشتر دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: موافقت اصولی با درخواست تاسیس ۶ شرکت جدید هواپیمایی و دو شرکت هلی کوپتری در جلسه مشترک مسئولان عالی سازمان هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی صادر شد.

 

مقصود اسعدی سامانی افزود: با تصمیمی که برای صدور موافقت اصولی به این شرکت ها گرفته شد، این شرکت ها از این پس باید به دنبال فراهم کردن مقدمات کار و تامین سرمایه باشند.

 

وی یادآورشد: پس از اخذ موافقت نامه اصولی، شرکت های هواپیمایی تا ۶ ماه بعد زمان دارند تا نسبت به تامین سرمایه لازم، پنج فروند هواپیما و الزام های مربوط به ساختار شرکت و تدوین نظام نامه ها اقدام کنند.

 

به گفته اسعدی سامانی، این شرکت ها زمانی می توانند بحث کفایت سرمایه را تامین کنند که مجوز بهره برداری دریافت کرده باشند.

 

آخرین مطالعات بین المللی نشان می دهد سهم صنعت حمل و نقل هوایی از تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۲۴۰۰ میلیارد دلار رسیده و این صنعت بیش از ۵۸ میلیون شغل را در سراسر جهان پشتیبانی کرده و بیش از نیمی از گردشگران بین المللی از طریق ناوگان هوایی در جهان جابجا می شوند.

 

از طرفی ارزش روز افزون عامل زمان در زندگی روزانه جوامع بشری و کاهش تبعات منفی حمل و نقل هوایی از جمله کاهش مصرف سوخت به میزان ۵۰ درصد در طول ۱۰ سال گذشته باعث شده تا سریعترین روش حمل و نقل، بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

 

در این میان، کشورهای منطقه به عنوان یکی از معدود مناطق جغرافیایی جهان که در طول ۱۰سال گذشته همواره از بالاترین رشد حمل و نقل هوایی برخوردار بوده است، در تلاشند با انجام سرمایه گذاری به توسعه صنعت هوانوردی کشورهای خود کمک کنند.

 

سفارش های خرید حدود ۸۰۰ فروند هواپیما توسط مجموعه کشورهای همجوار از قبیل ترکیه، امارات، قطر و عمان نشان دهنده بازاری است که در طول ۱۵ سال آینده در انتظار این منطقه خواهد بود و شرکت های ایرانی نیز باید تلاش کنند که جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در این صنعت به جایگاه واقعی خود در منطقه دست یابد.

 

در میان کشورهای امارات، قطر، بحرین، عربستان، کویت، عمان، پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان و ایران و در حالی که کشور ما یکی از پهناورترین این کشورهاست، اما از نظر تعداد هواپیمای فعال پس از امارات، ترکیه و عربستان در جایگاه چهارم و از نظر شاخص تعداد هواپیما به ازای هر میلیون نفر که یک شاخص شناخته شده بین المللی است، در رده نهم قرار دارد.

 

در حالی که ایران از نظر وسعت و جمعیت سهم حدود یک درصدی دنیا را به خود اختصاص داده، سهم ما از نظر تعداد ناوگان هوایی، تعداد صندلی عرضه شده و تعداد مسافر کمتر از یک درصد یعنی پایین تر از متوسط دنیا است، در حالی که سهم کشور کوچکی چون امارات از این بازار پنج برابر متوسط دنیا است.

 

تحریم های ناعادلانه که از اوایل انقلاب اسلامی آغاز شد صنعت حمل و نقل هوایی ایران را تحت تاثیر قرار داد و همزمان با رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی جهان، صنعت هوانوردی ایران متناسب با نیازهای این حوزه پیشرفت نکرده و بسیار عقب مانده است و در دوران پسا تحریم باشیم دست اندرکاران صنعت هوانوردی کشور تلاش کنند تا این صنعت مهم به رشد و توسعه پایداری دست یابد.

 

 صنعت هوانوردی ایران در ۳۵ سال گذشته با تحریم روبرو بود و اکنون برای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی کشور به ۵۰۰ فروند انواع هواپیما با ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، لذا در مقطع فعلی و در کنار تلاش برای نوسازی ناوگان هوایی از طریق خرید هواپیماهای نو که در حال رایزنی است، افزایش پروازهای بین المللی به ایران تا حدودی می تواند مشکلات ما را در این حوزه برطرف کند.

حدود عیدی کارکنان مشخص شد



  اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,عیدی کارکنان

گر چه حدود شش ماهی تا پایان سال و واریز عیدی کارکنان باقی مانده اما شواهد نشان می‌دهد که رقمی حدود ۷۵۰ هزار تومان به عنوان پاداش پایان سال در نظر گرفته خواهد شد. رقم نهایی با تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود.

  به  گزارش  ایسنا  ؛هر چند که هنوز بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان برنامه و بودجه به دستگاههای اجرایی ابلاغ نشده است، اما ضوابط مالی ناظر بر تهیه بودجه بر این تاکید دارد که باید حدود پاداش پایان سال (عیدی) در بودجه ۱۳۹۶ حدود ۸۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شود به عبارتی حدود عیدی سال آینده که در ماه پایانی سال آینده پرداخت می‌شود، حدود این رقم است که البته با نظر هیات دولت احتمال تغییر دارد.

 

این در حالی است که ظاهرا قرار است برای امسال حدود عیدی تا نزدیک به ۷۵۰ هزار تومان تعیین و پرداخت شود، یعنی آنچه که تحت عنوان پاداش پایان سال کارکنان در روزهای پایانی سال جاری به کارکنان پرداخت می‌شود در همین حدود است، رقمی که البته براساس فرمول‌های خاص خود تعیین و با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه در هیات وزیران اعمال نظر و نهایی می‌شود.

 

سال گذشته نیز دولت رقمی حدود ۶۸۰ هزار تومان را به عنوان پاداش پایان سال ۱۳۹۴ به کارکنان پرداخت کرده است، اما سایر ضوابط مالی ناظر بر بودجه ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که سازمان‌ها باید میزان افزایش حقوق را در همان حدود ۱۰ درصد سال ۱۳۹۵ در نظر بگیرند که البته این رقم نیز در نهایت باید به تصویب هیات وزیران برسد. از سوی دیگر سقف اعتبار مربوط به اضافه‌کار کارکنان در بودجه سال ۱۳۹۶ حداکثر معادل اعتبار اضافه‌کار سال جاری پیش‌بینی می‌شود که البته باید به این چارچوب اعتبار ماموریت خارج از کشور کارکنان، کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم کارکنان و اعتبار پاداش خدمت و مانده مرخصی پرداخت نشده بازنشستگان را نیز اضافه کرد که فعلا براساس ضوابط سال جاری تعیین و در نهایت در بودجه در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

 

روحانی شیعه حامی ترامپ کیست؟ (+عکس)



به تازگی در تصاویر منتشر شده از میتینگ های تبلیغاتی دونالد ترامپ کاندیدای جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست آمریکا، تصویر یک روحانی شیعه نیز دیده می شود.

به گزارش عصرایران، به نوشته کانال فرید مدرسی روزنامه نگار حوزه روحانیت شیعه، او "محمد الحاج" ، لبنانی و مخالف حزب‌الله لبنان و نزدیک به جریان مقابل یعنی حزب المستقبل به رهبری سعد حریری است.

  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل,دونالد ترامپ

 

برادر فتح‌الله گولن بازداشت شد



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,برادر فتح‌الله گولن

دولت ترکیه فتح‌الله گولن را که در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد عامل پشت پرده کودتای 15 ژوئیه در این کشور معرفی کرده است.

 رسانه‌های ترکیه از بازداشت برادر فتح‌الله گولن، روحانی مخالف دولت آنکارا خبر دادند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از  شبکه اسکای نیوز عربی، برادر گولن امروز (یکشنبه) و در راستای تحقیقات درباره کودتای ناکام اخیر در ترکیه بازداشت شده است.

 

پلیس نیز گفته که وی برای تحقیقات درباره تلاش ناکام برای کودتا تحت بازجویی قرار می‌گیرد.

 

دولت ترکیه فتح‌الله گولن را که در پنسیلوانیای آمریکا به سر می‌برد عامل پشت پرده کودتای 15 ژوئیه در این کشور معرفی کرده است.

2 توافق و آشتی بزرگ در یک هفته



قرار است "حزب اسلامی" به رهبری حکمتیار، کار نظامی را کنار بگذارد و تبدیل به یک حزب سیاسی می شود.

 جهان در هفته ای که گذشت شاهد امضای 2 توافق صلح و آشتی بزرگ بود.

 

به گزارش عصرایران، براساس این توافق ها، به دو جنگ و نزاع مسلح طولانی پایان داد و راه را برای تبدیل جنگ به صلح هموار کرد.

 

توافق صلح نخست در افغانستان میان دولت مرکزی و حزب اسلامی به رهبری حکمتیار به امضا رسید و جنگ و نزاع مسلحانه میان دو طرف به پایان رسید. در توافق دیگری هم در آمریکای جنوبی، دولت کلمبیا با گروه مسلح فارک توافق صلح امضا کردند و جنگ را کنار گذاشتند.

 

کلمبیا 

در یکی از مهمترین توافق های صلح جهان، معترضان مسلح "فارک" و دولت مرکزی کلمبیا روز پنجشنبه گذشته توافق صلح امضا کردند.

 

این توافق صلح به 52 سال جنگ مسلحانه میان گروه فارک و دولت مرکزی با 260 هزار کشته پایان داد. در این نزاع، 45 هزار نفر مفقود و 6.9 میلیون نفر آواره یا مجبور به مهاجرت شدند.

براساس این توافق، قرار است گروه مسلح "نیروهای مسلح انقلابی فارک"، خلع سلاح شده و به یک حزب سیاسی تبدیل شود و در رقابت های سیاسی این کشور شرکت کند.

 

این توافق صلح  در شهر هاوانا پایتخت کوبا به امضای رئیس جمهوری کلمبیا و رهبر فارک رسید. سران شماری از کشورهای آمریکای لاتین در کنار بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحدر این مراسم حضور داشتند.

 

همه حاضران در این مراسم، به نشانه صلح، لباس سفید به تن کرده بودند.

  اخبارربین الملل,خبرهای  بین الملل,توافق صلح

امضای متن قرارداد صلح نیز با استفاده از یک قلم ساخته شده از پوکه گلوله انجام شد.  

 

مذکرات صلح میان دولت و معترضان مسلح با میانجیگیری کوبا و نروژ از سال 2012 آغاز شده بود و به توافق صلح منجر شد.

 

نزاع مسلحانه میان دولت کلمبیا و گروه فارک قدیمی ترین نزاع مسلحانه در آمریکای جنوبی به شمار می رود.

 

 توافق صلح در افغانستان

  اخبارربین الملل,خبرهای  بین الملل,توافق صلح

دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری حکمتیار روز پنجشنبه گذشته توافق صلح امضا کردند. 2 توافق آشتی

 

حزب اسلامی به رهبری  گلبدین حکمتیار یکی از احزاب سیاسی - نظامی افغانستان است که در سال های اخیر وارد جنگ با دولت کابل شده بود. این اقدام در راستای تقویت صلح و آشتی ملی در افغانستان انجام شد.

 

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان قرارداد صلح را در مراسمی در کاخ ریاست جمهوری در کابل با حضور شمار زیادی از مقامات ارشد دولتی و هواداران حزب اسلامی امضا کردند. البته حکمتیار در این مراسم حضور نداشت و از مکانی نامعلوم و از طریق ویدئو کنفرانس، این توافقنامه صلح را امضا کرد.

 

 مذاکرات دولت مرکزی افغانستان و حزب اسلامی با میانجیگری شورای عالی صلح چند سال طول کشیده بود.

 

حزب اسلامی افغانستان  از سوی آمریکا در فهرست سازمان های تروریستی قرار دارد و در حال جنگ با دولت کابل و نیروهای خارجی به رهبری آمریکا در افغانستان است.

 

در این توافقنامه صلح 25 بندی، حزب اسلامی آتش بس دائمی را اعلام خواهد کرد و دولت افغانستان هم برای برداشتن اسم حکمتیار و حزب اسلامی از گروه های تروریستی تلاش خواهد کرد. براساس این توافق، قرار است حزب اسلامی، کار نظامی را کنار بگذارد و تبدیل به یک حزب سیاسی می شود. همچنین این حزب می تواند مانند سایر احزاب سیاسی در انتخابات شرکت کند و فعالیت سیاسی داشته باشد.

 

این نخستین توافق صلح میان دولت افغانستان و یک گروه مخالف مسلح از زمان سرنگونی حکومت طالبان در اواخر سال 2001 تاکنون است.