صالحی گزینه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 96برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس می گویند علی اکبر صالحی یکی از گزینه های آنها برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است.
سه نفر از نمایندگان جریان اصولگرا که مایل به اعلام خود نبودند در گفتگوهای جداگانه با عصر ایران گفته اند که جریان اصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به دنبال نامزدی علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است.
براساس شنیدههای عصر ایران، برخی از چهرههای شناخته شده اصولگرا، صالحی را بهترین گزینه از میان گزینههای موجود برای رقابت با روحانی میدانند.
آنها گفته اند که هنوز رایزنی با صالحی برای این موضوع آغاز نشده و اصولگرایان به دنبال رسیدن به یک وحدت نظر در جریان خود هستند که بعد از آن گفتوگو با صالحی را آغاز کنند.
اصولگرایان برای انتخابات آینده ریاست جمهوری با فقر کاندیدای شاخص و پرطرفدار روبه رو هستند به همین دلیل به دنبال گزینه جدیدی برای کاندیداتوری هستند.
صالحی در این باره تا کنون موضعی نداشته است. او در دولت احمدی نژاد وزیر خارجه بود و دردولت روحانی، رئیس سازمان انرژی اتمی شد.
به گزارش ایسنا، آیتالله محمد یزدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در جامعه مدرسین حوزه علیمه قم گفت: این نشست خبری بر اساس احساس نیازی بود که در عرصههای مختلف حس میشد و بنده این سخنان را در جایگاه شخصی خود عنوان میکنم نه از جایگاه سمت حوزوی و اولین بحث من در این نشست نصیحت به وزیر ارشاد است.
وی با این مطلب که وزیر ارشاد احیاگر کنسرتها در کشور است، گفت: ایشان خود به این نکته اقرار کرده است که احیاگر کنسرتها در کشور بوده است. ایشان در دوره وزارت خود همه روز مجالس بزرگداشت ویژه آوازهخوانان و تارزنان و برخی هنرمندان برگزار میکنند و آنها را تحت ترویج هنر اجرا میکنند.
رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: از ایشان میخواهیم در این مدت مسوولیت فکر کنند که چه چیزهای را در کشور ترویج کردهاند و آنها چه مسائلی در کشور ایجاد کرد. دیروز در یک جشنواره تئاتر خیابانی عنوان کردند که تئاترهای خیابانی میتواند موجب نزدیکی ادیان به هم شود در حالی که این مساله ناشی از بیسوادی است.
یزدی تصریح کرد: بنده نسبت به کنسرتی که در قم برگزار شد اعتراض کردم. اگر فیلم آن کنسرت را ندیده بودم تصمیم دیگری میگرفتم ولی وقتی فیلم کنسرت را دیدم، متوجه شدم تا چه حد حریم شکنی شده است.
مدیرکل ارشاد قم در این زمینه عذرخواهی کرده است ولی هیچکس عذرخواهی او را نمیپذیرد چون حریم حرم شکسته شده است. حریم حوزه و مرجعیت در این واقعه شکسته شده و ایشان باید استعفا دهد و برود.
وی تصریح کرد: مسائلی که در این کنسرت روی داد مسائل بسیار زنندهای بود، زیرا این شهر، شهر اهل بیت است و نباید این مسائل در آن دیده شود. بنده به رییس جمهور توصیه میکنم که با توجه به غیرت دینی و لباس روحانیت که به تن دارید جلوی این فعاللیتها را بگیرید و در مقابل آنها عکسالعمل نشان دهید. از رییس جمهور میخواهم به آنها تذکر نشان بدهد چراکه این فعالیتها نتیجهای جز کاهش محبوبیت دولت نخواهد داشت.
رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: وزیر ارشاد در جایی گفته بود که قم باید بررسی کند که چه موسیقی جایز است و چه موسیقی جایز نیست. شما باید کار خود را انجام بدهید و حق اظهارنظر در این زمینه را ندارید. نظر قاطع رهبری آن است که ترویج موسیقی در کشور نباید انجام شود این بحث با موسیقی متفاوت است و نظر ایشان این است که ترویج نباید صورت بگیرد و شما دارید این کار را انجام میدهید. در دوران وزارت شما برخی کتب که اجازه چاپ نداشت دوباره اجازه چاپ گرفت. من از نمایندگان مجلس به خصوص رییس مجلس میخواهم که نظارت کافی داشته باشند. برخی فعالیتهای این وزارتخانه آمار طلاق را در کشور بالا میبرد. شاید آنها به خود بگویند که طلاق به ما ربطی ندارد ولی فعالیتهای فرهنگی در همه چیز تاثیر دارد.
عضو فقهای شورای نگهبان درخصوص بازی ایران و کرهجنوبی در مقدماتی جام جهانی گفت: مطلع شدم وزیر ورزش در این زمینه تلاشهایی برای تعویق این دیدار انجام داده است و نامهنگاریهایی انجام گرفته است ولی خطاب به وزیر ورزش بیان میکنم که شما در سایه همین احترامها به محرم و صفر به وزارت رسیدهاید. نظام ما هم در همین محرم و صفر محقق شد. این همه شهید در این انقلاب به شهادت رسیدهاند تا این کشور این حرمتها را حفظ کند و همه چیز ما از محرم و صفر است. اگر قرار باشد به همین راحتی نسبت به این مساله بیحرمتی کنیم، حرمتی باقی نخواهد ماند. ممکن است بیان کنید که بازی نکردن ما برای ما هزینههایی خواهد داشت ولی باید همه این هزینهها را داد تا این حرمتها حفظ شود.
رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: من شما را نصیحت نمیکنم بلکه از شما میخواهم این بررسی را انجام دهید و اگر قرار است تعطیل شود بهتر از حرمت شکنی است. اگر قرار باشد که برای حفظ حرمت عاشورا قبل از مسابقه مداحی صورت بگیرد، پس از گل توسط ایران آیا کسی خوشحالی نخواهد کرد و آیا میتوان جلوی خوشحالی مردم را گرفت؟
یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با فرا رسیدن محرم گفت: در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان نیز باید مسائل مختلفی مورد نظر واقع شود که مهمترین آن بیان فلسفه عزاداری و قیام امام حسین است. در این بین مداحان برگزار کنندگان هیئتها باید خود را با موازین دینی همراه کنند. مداحان نباید مرزهای خود را فراموش کنند. نباید برای یک سینهزن احادیث ضعیف خواند تا او با یک چای دادن در یک روضه از عقوبت گناهانش معاف میشود. روضه جای بشارت و هشدار است.
وی تصریح کرد: حوزه نمیتواند در مسایل فرهنگی امر و نهی منجر به نتیجه حاکمیتی داشته باشد بلکه این خواسته را مطرح میکند و دولت و نهادهای اجرایی و فرهنگی هستند که باید با منکرات مقابله کنند.
رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: برخی فرق و مذاهب و نحلههای انحرافی سعی دارند به هر شکل ممکن وارد فضای اجتماعی و فرهنگی و حوزوی شوند و در این میان حتی به سراغ طلاب جوان هم میروند ولی در این زمینه حوزه از این تحرکات اطلاع داشته و سعی دارد که با روشهای مناسب جلوی این تفکرات و حرکات را که از گذشتههای دور نیز و جود داشت بگیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ولایت پذیری مسوولان و آحاد جامعه گفت: ولایت پذیری یعنی اینکه اگر مطلبی از سوی ولی فقیه بیان شد و با تفکر من ناهماهنگ بود حتی در دل نیز دیگر تفکر خود را برتر ندانم و از نظر رهبری اطاعت کنم. رهبری به مشکلات واقف هستند و در آخرین دیداری که با ایشان به عنوان رئیس مجلس خبرگان داشتم درحالی که نگرانیهای عمیق خود را از برخی جهات بیان کردم ایشان با بیانات خود به بنده آرامش دادند که بخشی از آن بیانات همان بیانات امام راحل به ایشان بود.
عضو فقهای شورای نگهبان در پاسخ به مطلبی مبنی بر اینکه حضور زنان در قم با مانتو بافت مذهبی شهر را بر هم ریخته است گفت: نباید این چنین سخن گفت زیرا اسلام ما را به رعایت حجاب ملزم کرده است ولی سخنی از چادر و مانتو نیاورده است؛ یعنی اگر حدود اسلامی رعایت شود، نوع پوشش تفاوتی نخواهد داشت به همین جهت در این عرصه باید بیشتر روی پوشش کار کرد تا نوع پوشش؛ گرچه رهبری فرمودند که چادر حجاب برتر است ولی امروزه زنان ایرانی در نقاط مختلف با پوشش کامل و با حجاب کامل و بدون چادر زندگی میکنند و این امر هم مشکلی ندارد.
یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نسل جدید حوزه نیز بیان کرد: حوزه علمیه ما همیشه به دنبال نخبه پروری بوده است. مراجع تقلید نیز به این امر اصرار دارند. البته قرار نیست همه طلاب مرجع شوند. خوشبختانه امروز در قم طلاب بسیاری هستند که در رشتههایی چون فلسفه و حدیث و تفسیر و.... به درجات عالیه رسیدهاند و همین مساله نوید دهنده آینده درخشان در حوزه است.
وی گفت: خوشبختانه جوانان این نسل بسیار قوی و خلاق هستند و با استفاده از ابزارهای روز به خوبی دانش خود را تقویت کرده و به دنبال کاوش در عرصههای جدید هستند.
به گزارش صدا و سیما، یکی از کارمندان دولت در عربستان سعودی به اسپوتنیک گفت با آغاز اجرای تقویم میلادی، هر کارمند هر سال حدود نیمی از حقوق یک ماه خود را از دست خواهد داد.
با جایگزین شدن تقویم میلادی به جای تقویم هجری قمری، کارمندان روز 25 هر ماه میلادی حقوق ماهیانه خود را دریافت می کنند در حالی که طبق روندی که تاکنون اجرا می شد، کارمندان روز بیست و پنجم هر ماه قمری حقوق خود را دریافت می کردند. هر سال قمری حدود 15 روز از سال میلادی کوتاهتر است.
استفاده از تقویم میلادی یکی از مصوبات اخیر هیئت وزیران عربستان سعودی است که شامل لغو یا تعدیل برخی مزایا و پاداش های کارمندان دولت و اصلاحاتی در زمینه اضافه کار و لغو پرداخت پاداش آخر سال در سال کنونی (1438 هجری) و لغو هرگونه افزایش هنگام تمدید قراردادهای کاری یا امضای قراردادهای جدید می شود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
به گزارش ایرنا، علی ربیعی امروز(یکشنبه) در گفت وگو با ایرنا درباره اصلاح قانون کار افزود: نمایندگان کمیسیون اجتماعی، همه گونه همکاری را با تشکل های کارگری و کارفرمایی خواهند داشت تا اصلاح قانون کار به گونه ای انجام شود که منافع کارگر و کارفرما در آن لحاظ شود.
ربیعی یادآور شد: لایحه اصلاح قانون کار در دولت قبل بوده است؛ با این حال در حال مذاکره هستیم و مجلس این لایحه را در دستور کار خود قرار داده است.
وی اضافه کرد: سعی می کنیم با حضور در مجلس و مشارکت دادن کارگران و کارآفرینان، نظر شرکای اجتماعی این بخش را اعمال کنیم.
وی گفت: «وقتی من به وزارتخانه آمدم این لایحه به مجلس رفته و در مراحل کار نیز قرار گرفته بود.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: با رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز صحبت کردیم؛ وی همه طرفین را در این امر مداخله خواهد داد. امیدوارم با مشارکت کمیسیون اجتماعی مجلس دیدگاه همه شرکای اجتماعی مورد توجه قرارگیرد.
به گزارش ایرنا، اصلاح قانون کار در دولت دهم به مجلس داده شد که اعتراض نمایندگان کارگری را به همراه داشت. کارگران معتقدند اصلاحات انجام شده بدون حضور نمایندگان کارگری بوده و به نفع جامعه کارگری نیست و باید دوباره این اصلاحات از سوی نمایندگان کارگری و کارفرمایی اصلاح شود.
لباس زنان در دوران هخامنشیان معمولا ساده و بلند بوده است
پوشش زنان در دوران هخامنشیان چگونه بود؟
پوشش زنان در جهان، به دوران پیش از تاریخ باز میگردد و همچنین از دیدگاه باستانشناسی پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب باز میگردد، بنابراین مذهب را نمیتوان عامل پیدایش حجاب دانست. برپایهء متون تاریخی در بیشتر تمدنها و ادیان جهان، در میان زنان حجاب معمول بودهاست.
هرچند فراز و نشیب زیادی داشتهاست و گاه به میل حاکمان وقت، بیشتر یا کمتر شدهاست ولی هرگز به طور کامل از میان نرفتهاست.اکنون به بررسی پوشش زنان در دوره ی هخامنشیان می پردازیم که اولین حضور استفاده از چادر در ایران در زمان هخامنشیان بوده است که البته زنان بلند پایه دربار همچون شاهزادگان از آن استفاده می کردند. در مورد پوشاک خاص زنان در دوره هخامنشیان آمده است: «از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی برمیخوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است.
به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل شکل، بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»
یافتههای پژوهشی نشان میدهد که زنان ایران زمین از زمان مادها (که نخستین ساکنان آریایی ایران زمین بوده اند) حجاب کاملی شامل پیراهن بلندچین دار و شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند روی لباسها، داشته اند. این حجاب در دوران سلسلههای مختلف پارسها نیز معمول بوده است.
تصویر به جا مانده بر روی تخته سنگهای دوره هخامنشی نشان میدهد که شباهتی بین لباس زنان و مردان پارسی وجود داشته است. زنان پارسی به جز لباس شبیه آنچه ملکه میپوشیده، لباس دیگری نیز داشته اند، پیراهن آنان پوششی ساده، بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه بوده که دامن از زانو به پایین شرابههایی از مچ پا آویزان داشته، علاوه بر اینها زنان پارسی از چادر نیز استفاده میکردند، و آنرا بر روی تن خود میانداختند به طوری که تمام لباسهای زیر را میپوشانید. نقوشی که روی فرش پازیریک که در سیبری پیدا شده و آنرا مربوط به ایران در دوران هخامنشی میدانند، این مطلب را تصدیق میکند زیرا زنانی که بر روی این فرش نقش کرده اند پوششی سر اندر پا چیزی شبیه چادر روی همه پوشاک خود داشته اند.
در دوران هخامنشیان هنگامی که خشایارشا در مجلسی از ملکه «وشی» ایرانی خواست تا عریان به مهمانی حاضر شود تا حاضران زیبایی اندام او را ببینند، او به این کار تن نداد و همین باعث شد تا عنوان «ملکهء ایران» را از دست دهد، در حالی که «استر» یهودی به انجام این کار پرداخت.
اولین حضور استفاده از چادر در ایران در زمان هخامنشیان بوده است
ویل دورانت دربارهء زنان در دوران هخامنشیان میگوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز درتخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان اختلاط کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را، حتی پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقشهایی که درایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمیشود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد.»
لباس بلند و پر چینی که در نگاره های تخت جمشید به چشم می خورد و شاه نیز آن را بر تن دارد ، لباس مشخص دوره هخامنشی است و کوروش بنیان گذار این سلسله این لباس را از مادها که نخستین دولت ایرانی آریایی و دولت قبل از هخامنشیان بودند گرفته بود و تمامی کارکنانش را متقاعد کرده بود که آن را بر تن کنند . ظاهرا او معتقد بود که این لباس نقص بدن اشخاص را می پوشاند و آدمی را زیبا و بلندبالا نشان می دهد این راز لباسهای چین دار بسیار بلندی است که انتهای آن روی زمین کشیده می شده است.
لباس چین دار هخامنشی برای حرکات پر جنب و جوش ، برای سفر ، شکار و جنگ و بطور کلی برای هر نوع کار بدنی آزاد، مثلا : کار در کارگاه ها، لباس چندان مناسبی نبوده و در نتیجه به هنگام کار شلوار نیم تنه و ردا می پوشیدند این نوع لباس لباسی عیلامی، قدیمی ترین تمدن ایرانی و قبل از مادها و احتمالا لباس ملی ایرانیان بوده است . قبل از زمان هخامنشی ، وجود هیچ نوع شلواری قابل اثبات نیست و به جای شلوار چکمه به پا می کردند که همیشه مانند کفش بند دار ، گره ای در قسمت جلو داشت.
در آن زمان گرانترین لباس ها، رداهای پر بهای ایران بوده، با بافتی محکم و پوشیده از پولک های طلایی.
منبع : tebyan.net
بیشتر بخوانید تا بیشتر بدانید
واژه «دری وری» حرف زدن از کی باب شد؟! حقوق زنان در دوره ی هخامنشی خودآرایى و محیط آرایى در ایران باستان سیاست اقتصادی هخامنشیان عدالت و قانون در زمان هخامنشیان